Από τα SmartPhones στο Smart Commerce

0

Παρατηρώντας τις τεχνολογικές τάσεις, ανεβασμένος πάνω στην κορυφή του βουνού της Ουδετερότητας, θα έλεγε κανείς ό,τι η εποχή του ‘smart’ που ζούμε, δεν είναι παρά μια τεχνολογική τάση (τάση ή εξέλιξη; ), κατά την οποία προσπαθούμε να μικρύνουμε τα πάντα, προσδίδοντας τους όμως όλο και περισσότερη τεχνολογική καινοτομία. Από πολύ μικρά ‘Smart’ αυτοκίνητα μέχρι smart phones, που δεν είναι παρά πολύ μικρά laptops, smart watches, κτλ.

Και εντάξει, ποιητική αδεία, δύναμαι να υπερβάλλω λίγο, αλλά βγάζοντας από την εξίσωση την υπερβολή, δεν παρατηρούμε μια προσπάθεια, να ‘τεχνολογοποιήσουμε’ τα πάντα; Να τα συνδέσουμε όλα στα Internet; Το περίφημο Internet of Everything;

Ξεφεύγω όμως, και θα χάσω το νόημα, οπότε ας ξεκινήσουμε να επικεντρώνουμε στο δια ταύτα.

Η γενιά του Mobile

Είναι δεδομένο, ότι η αυτή η τεχνολογική γενιά, είναι mobile-freak γενιά. Κάνει τα πάντα με ένα κινητό στο χέρι. Μιλάμε, στέλνουμε μηνύματα, παίζουμε, διαβάζουμε emails, κτλ. Πολλές φορές, είμαστε παρόντες στο πρώτο ποίημα της κόρης μας, και προσπαθούμε να την απολαύσουμε, όχι ζωντανή, μπροστά μας, στη σκηνή, αλλά μέσα από μια οθόνη πέντε ιντσών, με το REC να αναβοσβήνει, τραβώντας σποραδικά το κεφαλάκι, στο πλάι, για να δούμε, αν είναι τόσο καλή στην πραγματικότητα, όσο δείχνει η κάμερα του smartphone.

people-nowadaysΑκόμα και το socializing, γίνεται παράδοξα, κοιτώντας τις φωτογραφίες της συνομιλήτριας στο Facebook account της, παρά κοιτώντας την ίδια, που κάθεται ακριβώς απέναντι μας, στο τραπέζι. Κάνοντας δυστυχώς, το ίδιο. Ευτυχώς, οι διάλογοι έχουν καταφέρει να μείνουν ακόμα ζωντανοί, αν και το WhatsApp τους έχει βάλει και αυτούς στο μάτι.

Αυτήν λοιπόν την τρέλα, με το κινητό στο χέρι, παρατηρώ ότι δεν την έχουν αγκαλιάσει σχεδόν καθόλου, οι μεγάλοι eTailers, πόσο μάλλον οι μικροί. Μια γύρα στα μεγάλα Ελληνικά eCommerce properties, με ένα smartphone ανά χείρας, θα αποκαλύψει περισσότερες ‘μικροσκοπικές’ desktop εκδόσεις, παρά mobile εκδόσεις. Και όλα αυτά, ενώ οι μελέτες, μιλάνε για την καταιγιστική άνοδο του Mobile Commerce, με έρευνες να δείχνουν ότι οι visitors από mobile/tablet, έχουν ξεπεράσει κατά πολύ το 10% του συνολικού traffic, και σε πολλές περιπτώσεις να φτάνουν, ή και να ξεπερνάνε, το 40%. Ειδικά στις περιπτώσεις, που υπάρχει πολυ Off-line επικοινωνία (κυρίως από τηλεόραση).

Ποιος είναι ο Mobile χρήστης;

Κάποια στιγμή, είχα την τύχη να είμαι παρών, σε μια μεγάλη μελέτη που είχε κάνει ο IAB Europe για τον ‘Evolving Online Shopper’ (τον ‘Εξελισσόμενο Online Χρήστη’), και τότε ακόμα, το 2013, ήταν εντυπωσιακά τα ευρήματα του Τεχνολογικού Δαρβινισμού.

Τα δυο βασικά χαρακτηριστικά όμως, όλων των ερευνών, και όχι μόνο της συγκεκριμένης, ήταν ότι:

  • Οι mobile χρήστες είναι πιο αυθόρμητοι και γρήγοροι στις αγορές τους, από τους χρήστες που κάθονται μπροστά σε ένα desktop
  • Οι mobile χρήστες χρησιμοποιούν τη mobile έκδοση πολύ περισσότερο για να αναζητήσουν προϊόντα/υπηρεσίες, να ενημερωθούν για αυτά, και αφού αποθηκεύσουν τις επιλογές τους (π.χ. σε κάποια wishlist), να επιστρέψουν στην desktop έκδοση, για να ολοκληρώσουν τη συναλλαγή.

AIDA… να φτάσουμε στην κορυφή

Παρατηρούμε λοιπόν, ότι αρχίζει να δημιουργείται μια συγκεκριμένη αγοραστική συμπεριφορά στους χρήστες. Με την ηρεμία τους, θα αρχίσουν να πλοηγούνται στα eShops της αρεσκείας τους, βάζοντας τα πρώτα θεμέλια για μια αγορά, αναζητώντας μέσα στα sites τι θα ήταν αυτό ή αυτά, που πιθανότατα θα ικανοποιούσαν τις επιθυμίες τους.

aida-marketingΕν συνεχεία, προχωρώντας στο Funnel Αγοράς, προτιμούν να μετατρέπουν την τελική επιθυμία σε αγορά, από το περιβάλλον μια desktop έκδοσης, που στην ψυχοθεωρία των χρηστών, προσφέρει ακόμα μεγαλύτερη ασφάλεια.

Αυτή λοιπόν, την αγοραστική συμπεριφορά, οφείλουν όλοι οι eCommerce Directors και Managers να την αναλύσουν και να την κατανοήσουν, ώστε να μπορέσουν να προσαρμοστούν στις νέες τεχνολογικές τάσεις, που δημιουργούνται. Το ευχάριστο είναι, ότι η ‘μαμά’ του eCommerce, το Google, έχει κατανοήσει εγκαίρως την τάση, και μας έχει εξοπλίσει με πολύ περισσότερα εργαλεία καταγραφής αυτών των δεδομένων.

Τα νέα Enhanced eCommerce Analytics και το UserID, που μας επιτρέπουν να εντοπίσουμε τον cross-platform χρήστη, ως μια οντότητα, ώστε να προσπαθήσουμε να προσαρμόσουμε το marketing και τις λοιπές κινήσεις προσωποποίησης πάνω του, παρά ως δυο διαφορετικές  οντότητες, μια που έχει έρθει από mobile και άλλη μια, από την desktop έκδοση.

… εργαλεία που μας επιτρέπουν να εντοπίσουμε τον cross-platform χρήστη, ως μια οντότητα
Τα εργαλεία λοιπόν, τα έχουμε, για να κατανοήσουμε την επισκεψιμότητα. Σκοπός μας είναι να τα χρησιμοποιήσουμε σωστά, για να αποδώσουμε στους χρήστες, αυτό που δεν μπορούμε να αποδώσουμε πλήρως σε ένα όμορφα διακοσμημένο, ευήλιο, εύωσμο, καθαρό κατάστημα. Μια μοναδική αγοραστική εμπειρία.

Στο κάτω-κάτω της γραφής, αφού πιάσαμε τα ‘smart’ στην αρχή, αυτή δεν θα ήταν και η έννοια του Smart Commerce;

υ.γ. Στο τέλος του άρθρου, θεώρησα σκόπιμο να προσθέσω την μελέτη του IAB, όπως και μια παρουσίαση που έκανα στο 10ο Internet και eBusiness Forum, της ΕΕΔΕ, για το λόγο που προτιμήσαμε να πάμε, σαν MyShoe.gr, με μια dedicated mobile έκδοση, και όχι με responsive design. Ο καθένας κρίνει πάντα με τις δυνατότητες και τους πόρους που διαθέτει, για το ποια λύση θα επιλέξει, εντούτοις μπορώ να σας πω με σιγουριά, ότι άξιζε 100% η προσπάθεια να φτιάξουμε κάτι ποιοτικό και για τον mobile επισκέπτη. Για την ακρίβεια… 133,3%. 🙂

Τροφή για σκέψη:

Έρευνα: IAB Europe Mediascope - The Evolving Online Shopper

Στο πιο κάτω αρχείο, μπορείτε να δείτε την Πανευρωπαϊκή έρευνα του IAB Europe, για τον Evolving Online Shopper.

Κατεβάστε το αρχείο:

 

Προτίμηση Συσκευής κατά τη διάρκεια της ημέρας
Προτίμηση συσκευής, κατά τη διάρκεια της ημέρας

Προτίμηση συσκευής, κατά τη διάρκεια της ημέρας

Optimizing the Mobile Experience:
Mobile Version ή Responsive Design, στο mobile Commerce;

 

 

Φώτης Αντωνόπουλος
O Φώτης Αντωνόπουλος είναι Group eCommerce Director στο Fais Group of Companies, έναν από τους μεγαλύτερους εμπορικούς ομίλους στα Βαλκάνια, με αντιπροσωπείες γνωστών brands, όπως Puma, Indian Motorcycles, Princess Yachts, Burberry (Ρουμανία), κτλ.. Παράλληλα, συμμετέχει και σε άλλα eCommerce Projects, όπως το Adaplo.com, το Qrator.com, το Pricetracker.gr, κτλ.

Κατέχει τη θέση του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου στον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (Ε.Σ.Η.Ε. ή Greek eCommerce Association – GR.EC.A).

Το 2015 του απονεμήθηκε ο τίτλος του ‘Digital Manager of the Year”, ενώ το 2016 κέρδισε το βραβείο του ‘eCommerce Manager of the Year”. Συνολικά έχει κερδίσει περισσότερα από 25 βραβεία για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο

Leave A Reply