DEBATE: Θα γίνει η Ρωσία θα γίνει η Νο1 αγορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ευρώπη;

0

Ναι, θα γίνει 

Το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ευρώπη κυριαρχείται κυρίως από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία και τη Γερμανία, αλλά αυτό ενδεχομένως μπορεί να αλλάξει. Είναι απλά θέμα χρόνου η κυριαρχία της Ρωσίας στην Ευρώπη αφού αναλυτές της αγοράς υποστηρίζουν θα είναι πρώτη στο online λιανεμπόριο μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Σύμφωνα με τους ειδικούς -αλλά και στελέχη- της αγοράς σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, η παραπάνω εκδοχή στηρίζεται σε συγκεκριμένες παραμέτρους. Η Ρωσία, για παράδειγμα, έχει τους περισσότερους δικτυωμένους ανθρώπους στην ήπειρο. Αν και η οικονομία της χώρας βρίσκεται σε πτώση, η αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου βρίσκεται σε καλό επίπεδο, παρουσιάζοντας σταθερά ετήσιο διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης και προσελκύοντας όλο και περισσότερους καταναλωτές.

Κρίσιμοι οι παράγοντες που θα δώσουν ώθηση στην ανάπτυξη του ecommerce στη χώρα. Οι βασικότεροι είναι η αύξηση του αριθμού των χρηστών internet, η μετατροπή των τελευταίων σε αγοραστές και η αύξηση της μέσης αξίας του καλαθιού αγορών. Αυτή τη στιγμή οι μισοί Ρώσοι -περίπου- κάνουν χρήση του internet σε τακτικά χρονικά διαστήματα. Βέβαια αυτό είναι χαμηλό ποσοστό σε σχέση με τον μέσο όρο της υπόλοιπης Ευρώπης που βρίσκεται στο 75%. Ωστόσο αυτό δείχνει ότι υπάρχει πραγματική προοπτική ανάπτυξης. Από το σύνολο των Ρώσων που χρησιμοποιούν το internet μόλις το 40% παραγγέλνει προϊόντα και υπηρεσίες από το διαδίκτυο. Ακόμα, το ετήσιο ποσό που ξοδεύεται online στη χώρα είναι 50% χαμηλότερο σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. 

Όταν μιλάμε για ηλεκτρονικό εμπόριο στη Ρωσία είναι σημαντικό να διακρίνουμε μία αγορά σε τρία τμήματα. Στα φυσικά προϊόντα όπως τα ρούχα και οι ηλεκτρονικές συσκευές που αντιπροσωπεύουν το 60% της αγοράς, στις άυλες υπηρεσίες όπως τα εισιτήρια των μέσων μαζικής μεταφοράς που αντιπροσωπεύουν το ένα τέταρτο της αγοράς και τέλος, στις διασυνοριακές συναλλαγές. Το τελευταίο είναι ένα ενδιαφέρον φαινόμενο αφού αυξάνεται με ρυθμό 50% ετησίως. Με βάση τα παραπάνω η Ρωσία θα έχει την κορυφαία αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ευρώπη. Το ερώτημα είναι πότε ακριβώς θα συμβεί. 

 

VERSUS

 

Όχι, δεν θα γίνει

H Ρωσία είναι σίγουρα μια πολύ μεγάλη χώρα, και σε πληθυσμό και σε έκταση. Συνεπώς, τα νούμερα συνηγορούν στη διαπίστωση ότι 'η Ρωσία θα γίνει η Νο1 Αγορά στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο'.

Εντούτοις, τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά, όταν αντιμετωπίζουμε την πραγματικότητα, πολυπαραγοντικά και όχι μόνο με νουμερικές αποτυπώσεις.

Η μεγαλύτερη πρόκληση που έχει να αντιμετωπίσει οποιοδήποτε ηλεκτρονικό κατάστημα, θέλει να δραστηριοποιηθεί στην χώρα της βότκας και του χαβιαριού είναι οι αποστάσεις. Η Ρωσία έχει το εκπληκτικό στατιστικό, να διαφέρει η ώρα από το ανατολικό στο δυτικότερο σημείο της, κατά 11 ζώνες (ώρας). Η' για να το διατυπωθεί και χιλιομετρικά, η απόσταση από τη μια άκρη στην άλλη, είναι μόνο… 8,000 χλμ. Περίπου, όσο το 1/5 του συνόλου της απόστασης, του Ισημερινού της Γης.

Για το λόγο αυτό, είναι επιχειρηματικά αδύνατη η μεταφορά ενός μικρού πακέτου, πχ με ένα κασκώλ ή με μια κάρτα γραφικών, από τη Μόσχα στο Βλαδιβοστόκ. Όσο χαμηλά, και να προσπαθήσει ο εκάστοτε επιχειρηματίας να ρίξει το κόστος των μεταφορικών, αυτό δεν πρόκειται να φτάσει ποτέ σε επίπεδο που θα φωνάξει 'Δωρεάν Μεταφορικά σε όλη τη Ρωσία', καθώς μόνο ο επίναυλος καυσίμου που θα χρεώσει η μεταφορική εταιρεία, είναι άνω των €10. Ενδεικτικά μπορείτε να κάνετε το πείραμα με μια μεγάλη εταιρεία ταχυμεταφορών, όπου αν δοκιμάσετε να βρείτε το κόστος αποστολής ενός πολύ μικρού δέματος (ενός κιλού), από τη Μόσχα στο Βλαδιβοστόκ, έχει μόνο… 40 ευρώ.

Μια δεύτερη παράμετρος είναι η ίδια η τεχνολογία. Όσο μεγάλη και αν είναι μια χώρα (σε πληθυσμό), απαιτείται και μια πολύ καλή υποδομή σε εξοπλισμό και καινοτομία, για να μπορέσει να την οδηγήσει σε τέτοιο σημείο ωρίμανσης που θα μπορούσε να διεκδικήσει την πρώτη θέση σαν αγορά, στην Ευρώπη.

Και η Ρωσία δεν έχει ούτε την τεχνολογική υποδομή για να υποστηρίξει στο σύνολο της έκτασης της, το ηλεκτρονικό εμπόριο, ενώ δεν έχει παρουσιάσει τέτοια καινοτομία, που θα στοιχειοθετούσε την θέση 'η Ρωσία θα γίνει η Νο1 Αγορά Ηλεκτρονικού Εμπορίου' .

Σε αντίθεση, το Λονδίνο και το Βερολίνο, έχουν δημιουργήσει τεχνολογικά οικοσυστήματα (accelerators, incubators, Venture Capitals, κτλ.) που δίνουν ιδιαίτερη προσοχή σε start-ups που εφάπτονται του eCommerce, θέλοντας να διατηρήσουν τα πρωτεία στην Ευρώπη (1η η Αγγλία, 2η η Γερμανία), αλλά και να επεκταθούν σε παγκόσμιες αγορές. 

Οι δυο πιο πάνω διαπιστώσεις είναι αρκετά σημαντικές για να συνηγορήσουν στη θέση "η Ρωσία ΔΕΝ θα γίνει η Νο 1 αγορά στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο, στην Ευρώπη'.

———————-

Με ποια άποψη συμφωνείτε; Γράψτε τη θέση σας, στα σχόλια. 

Πάρης Κορωναίος
Ο Πάρης Κορωναίος, ασχολείται με τον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου περισσότερο από μία δεκαετία και βρίσκεται πίσω από την υλοποίηση αρκετών έργων, όπως των Βραβείων για το ηλεκτρονικό εμπόριο eVolution Awards, συνεδρίων και VIP Roundtables για το eCommerce, του ενημερωτικού portal eCommerceNews.gr, και πολλών ακόμα. Στο παρελθόν, υπήρξε στέλεχος της Boussias Communications και της Ελληνικής Εταιρίας Διοικήσεως Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ), ενώ είχε ιδρύσει τη δική του εταιρεία στο χώρο των ψηφιακών εκδόσεων. Σήμερα είναι Γενικός Διευθυντής στον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου – GR.EC.A.

Leave A Reply