Ελληνικό eCommerce: η ευκαιρία και η πρόκληση για εξαγωγή

1

Η λέξη «κρίση» είναι την τελευταία πενταετία το πιο δημοφιλές λήμμα στο λεξιλόγιο του Έλληνα πολίτη, ειδικά του επιχειρηματία, που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα. Βλέποντας τα επιχειρηματικά περιθώρια διαρκώς να στενεύουν, νιώθοντας μια ολοένα και πιο ρευστή πολιτική που αφορά στη φορολογία και στην ανάπτυξη των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων εντός των συνόρων της χώρας, η εναλλακτική της εξαγωγής στο εξωτερικό φαντάζει πλέον μία αναγκαία ευκαιρία. Τα capital controls και η υφιστάμενη οικονομική κατάσταση γενικότερα στην ελληνική αγορά ενισχύουν ακόμα περισσότερο την τάση και διάθεση των εταιρειών να εξάγουν.

Σε αυτό το πρωτόγνωρο οικονομικό σκηνικό, το ηλεκτρονικό εμπόριο μπορεί να συνεισφέρει και να βοηθήσει μια επιχείρηση να καταστήσει τη δραστηριότητά της (περισσότερο) εξαγωγική. Το e-commerce αποτελεί ίσως μια ευκαιρία για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που ενδεχομένως έχουν τη δυνατότητα να εξάγουν, μία τάση σίγουρα για τους επιχειρηματικούς κολοσσούς.

Γεγονός είναι βέβαια, ότι όπως υπάρχουν οι συνθήκες που διέπουν μια φυσική επιχείρηση, αντίστοιχα υπάρχουν και συνθήκες που διέπουν μια ηλεκτρονική επιχείρηση. Η αρτιότητα των μερών που την αποτελούν είναι σημαντική για να μπορέσει κάποιος να προχωρήσει σε αυτό το εγχείρημα.

Μια επιχείρηση που δραστηριοποιείται στον χώρο του e-commerce, γνωρίζουμε ότι σαν φιλοσοφία, δομή, δραστηριοποίηση, λειτουργικές ανάγκες δεν διαφοροποιείται από μια φυσική επιχείρηση σε οργανωτικό επίπεδο (προσωπικό, ενοίκιο, ρεύμα, αποθήκη κλπ.), διαφέρει όμως σε επίπεδο κόστους. Από την άλλη πλευρά, είναι βέβαιο ότι η δραστηριοποίηση στο εξωτερικό «δεν μπαίνει στον αυτόματο πιλότο», έχοντας φτιάξει απλώς ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Αυτό σημαίνει ότι και στο χώρο του e-commerce ένα ηλεκτρονικό κατάστημα δεν είναι απλώς μια μηχανή, η οποία μπορεί ανά πάσα στιγμή να εξάγει. Πρέπει την εξαγωγική προσπάθεια να διέπουν συνθήκες και προϋποθέσεις όπως:

  • Το όραμα του επιχειρηματία, που με βάση την δραστηριοποίησή του και την εσωτερική αγορά προετοιμάζεται ουσιαστικά και δομημένα για να μπορέσει να σταθεί σε οποιαδήποτε αγορά του εξωτερικού. Κάποιος πρέπει να είναι συνειδητοποιημένος ηλεκτρονικός έμπορος, να έχει αντίληψη της  τεχνολογίας, ώστε να αντιλαμβάνεται τη διαδικασία και την αξία του εμπορίου με ηλεκτρονικά μέσα και φυσικά να γνωρίζει το προϊόν του.
  • e-commerce-business-planΈνα σοβαρό business plan, όπου θα έχει καταγραφεί ο σκελετός, τα στάδια και τα βήματα της εξαγωγικής προσπάθειας της επιχείρησης.Οι προκλήσεις της σύγχρονης εποχής και της διεθνούς αγοράς απαιτούν όσο το δυνατόν καλύτερη προετοιμασία με σοβαρή μελέτη των παραμέτρων επιλογής για τη χώρα δραστηριοποίησης σε σχέση με το προιόν ή την υπηρεσία που προσφέρει η επιχείρηση.
  • Τα απαραίτητα minimum κεφάλαια. Ένα project εξωτερικού πρέπει να είναι budgeted. Ο προϋπολογισμός είναι ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια για να υλοποιηθεί μια τέτοιου είδους δραστηριοποίηση στο εξωτερικό, καθώς το κόστος δεν είναι χαμηλό. Σαφώς είναι χαμηλότερο από το να στήσεις ένα φυσικό κατάστημα στην αρχή, αλλά πρέπει να υπάρχει το απαιτούμενο ύψος επένδυσης για τη συνέχεια. Είναι απαραίτητο ο επιχειρηματίας να έχει αντίληψη
  • του κόστους της πλατφόρμας του ηλεκτρονικού του καταστήματος και της συντήρησής του
  • των λειτουργικών και παγίων εξόδων του καταστήματος κατά την ανάπτυξή του σε πραγματικό χρόνο για παράδειγμα μισθοί, ρεύμα κλπ.
  • budget για το κόστος της διαφήμισης,
  • budget για το αισιόδοξο σενάριο που θα επιφέρει μεγιστοποίηση της αποθήκης- ειδικά στο εμπόριο- ώστε να μεγαλώσει και να ενισχύσει το stock ανά πάσα στιγμή.
  • Πολύ καλά οργανωμένη παραγωγή. Η οργάνωση στο κομμάτι της παραγωγής ελαχιστοποιεί το κόστος των λειτουργικών και παγίων εξόδων, αλλά και μειώνει την πιθανότητα του ανθρώπινου λάθους σε όλη τη διαδικασία παραγωγής και συσκευασίας ενός προϊόντος και αποστολής μιας παραγγελίας. Πρέπει να συνοδεύεται από τον κατάλληλο επαγγελματικό εξοπλισμό, που θα συντελεί στην αυτοματοποίηση και καθετοποίηση της παραγωγής.
  • courier-services-londonΤα logistics, δηλαδή το κόστος των μεταφορικών. Για να είναι κάποιος ανταγωνιστικότερος δεν χρειάζεται να διαθέτει μόνο ένα φθηνό προϊόν, αλλά και χαμηλού κόστους logistics. Αυτό αποτελεί ένα μεγάλο εμπόδιο που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις, ειδικά αν το προϊόν που διαθέτουν είναι χαμηλού περιθωρίου κέρδους. Επιπροσθέτως, αν ο επιχειρηματίας δεν εξασφαλίσει μια τέτοιου είδους συνθήκη, για παράδειγμα γρήγορη εξυπηρέτηση με courier, τότε χάνει σε service διότι προσφέρει χαμηλής ποιότητας υπηρεσία σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον, όπως είναι η διεθνής αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου.
  • Η ποιότητα εξυπηρέτησης, δηλαδή η εμπειρία που θα αποκομίζει ο πελάτης από τη στιγμή της εισόδου του στο ηλεκτρονικό κατάστημα μέχρι και την offline εμπειρία της εξυπηρέτησής του ως την παραλαβή ή και μετά την παραλαβή της παραγγελίας του. Το customer service χρειάζεται οργάνωση και χρόνο, ώστε ο επιχειρηματίας να κρίνει και να διακρίνει θέματα όπως το καλύτερο packaging, την καλή λειτουργία του τηλεφωνικού κέντρου, την επιβεβαίωση της φερεγγυότητας των χρόνων απόκρισης και αποστολής της παραγγελίας. Το customer experience και η συνέχειά του είναι κάτι το οποίο απαιτεί μελέτη, inspiration, innovation και αποτελεί πρόκληση, μιας και τα standards αυξάνουν συνεχώς εξαιτίας του ανταγωνισμού, οπότε αντιστοίχως και ο πελάτης έχει εκπαιδευτεί να έχει υψηλές απαιτήσεις αναφορικά με το επίπεδο εξυπηρέτησης.
  • Το κόστος της διαφήμισης. Σε εμπορικό επίπεδο, υπάρχουν markets που είναι πολύ advanced και ανταγωνιστικά στο ηλεκτρονικό εμπόριο, όπως για παράδειγμα αυτό της Αγγλίας. Είναι γεγονός ότι σε τέτοιου είδους αγορές είναι πολύ πιο αυξημένο το κόστος δαπάνης που πρέπει να επενδυθεί στη διαφήμιση. Ο επιχειρηματίας ανεξαρτήτως του επιτηδεύματός του, είναι αναγκαίο να κάνει μια πολύ καλή έρευνα αγοράς– ενδεχομένως ζητώντας την από επαγγελματίες- έτσι ώστε να μπορέσει να χαρτογραφήσει τα διαφορετικά markets σε σχέση με το προϊόν / υπηρεσία που προσφέρει. Η έρευνα αγοράς είναι το κλειδί, ώστε ο επιχειρηματίας να κατανοήσει σε ποια χώρα είναι ανταγωνιστικός και να σχεδιάσει περαιτέρω την διείσδυσή του με βάση το budget που διαθέτει.
  • Eξαιρετικά σημαντική προϋπόθεση,είναι η πλατφόρμα που θα υποστηρίξει τον επαγγελματία, δηλαδή το ηλεκτρονικό κατάστημα. Θα πρέπει να είναι όχι μόνο άρτιο λειτουργικά, αλλά και να μπορεί να υποστηρίξει την διεθνοποιημένη δραστηριότητα του καταστήματος σε διαχειριστικό επίπεδο. Σε ένα διεθνές περιβάλλον, όπου υπάρχει πληθώρα επαγγελματικών ηλεκτρονικών εργαλείων, που διαρκώς αναπτύσσονται, ο επιχειρηματίας θα πρέπει να διαθέτει μία πλατφόρμα τόσο προσαρμοσμένη στις ανάγκες του, όσο και με πλήρη δυνατότητα ευελιξίας, επέκτασης και ανάπτυξης, με εργαλεία που θα καλύπτουν νέες εμπορικές κινήσεις και πολιτικές.
  • ecommerce-managerΑπό την αρχή χρειάζεται ένας manager/ e-shop operator ο οποίος θα αναλάβει όλα τα πόστα, από παραγγελιολειψία και packaging μέχρι αποστολές παραγγελιών, τηλεφωνική υποστήριξηκλπ. Παράλληλα με την ανάπτυξη του e-shop, προκύπτει και η ανάγκη για επιπλέον προσωπικό, ώστε να καλυφθούν πάγιες θέσεις. Σταδιακά, ο e-shop operator μετατρέπεται σε manager, που έχοντας εργαστεί σε όλες τις θέσεις του e-shop, είναι σε θέση να καθετοποιήσει και να αναπτύξει στο μέγιστο το προσωπικό μιας ηλεκτρονικής επιχείρησης που δραστηριοποιείται  είτε μόνο στην Ελλάδα, είτε και στο εξωτερικό.

Στη σημερινή κοινωνικοοικονομική κατάσταση, το ηλεκτρονικό εμπόριο μπορεί να αποτελέσει σοβαρή ευκαιρία για δραστηριοποίηση του Έλληνα επιχειρηματία στο εξωτερικό. Είναι μια πολυσύνθετη διαδικασία, που με το απαιτούμενο κεφάλαιο, την επαγγελματική οργάνωση και μέσω μιας σύγχρονης διοίκησης- διαχείρισης μπορεί να αποτελέσει εφαλτήριο για υγιή εξαγωγική δραστηριότητα τόσο για τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες, όσο και για τους υφιστάμενους market leaders.Ο συνδυασμός της βαθιάς γνώσης του επιτηδεύματος εκ μέρους του επιχειρηματία και της υψηλής τεχνογνωσίας των επαγγελματιών του κλάδου του ηλεκτρονικού εμπορίου αποτελεί τον καταλύτη για την αξιοποίηση μίας σύγχρονης πρόκλησης: της δημιουργίας και συντήρησης  μιας επικερδούς ηλεκτρονικής επιχείρησης με διείσδηση στην παγκόσμια αγορά.

O Αναστάσιος Σπανίδης είναι ο Διευθύνων Σύμβουλος της Generation Y – International Interactive Agency, την οποία ίδρυσε πριν 14 χρόνια και η οποία διαθέτει διευρυμένο portfolio από ηλεκτρονικά καταστήματα B2C, B2B, καθώς και από large scale custom εφαρμογές, σε ποικίλους επαγγελματικούς τομείς (λιανεμπόριο, παροχή υπηρεσιών, τουριστικές υπηρεσίες κ.ά.).
Guest Columnist: Αναστάσιος Σπανίδης
O Αναστάσιος Σπανίδης είναι ο Διευθύνων Σύμβουλος της Generation Y – International Interactive Agency, την οποία ίδρυσε πριν 15 χρόνια και η οποία διαθέτει διευρυμένο portfolio από ηλεκτρονικά καταστήματα B2C, B2B, καθώς και από large scale custom εφαρμογές, σε ποικίλους επαγγελματικούς τομείς (λιανεμπόριο, παροχή υπηρεσιών, τουριστικές υπηρεσίες κ.ά.).

1 Comment

  1. Διονύσης on

    Συμφωνώ απολύτως με το άρθρο. Στο κομμάτι των logistics μεγαλώνει και ο ανταγωνισμός μιας και η amazon αρχίζει και στήνει same day delivery!

Leave A Reply