Ετήσια έρευνα ELTRUN: Αυξητικές τάσεις και ωριμότητα στην αγορά του B2C eCommerce

0

Η ετήσια έρευνα για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο B2C στην Ελλάδα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών καταγράφει μία ουσιαστική ανάπτυξη το 2015 και θετικές προοπτικές για το 2016. Η έρευνα διεξήχθη την περίοδο Οκτώβριος – Νοέμβριος 2015 και συμμετείχαν 1200 Έλληνες online αγοραστές.

Τα αναλυτικά αποτελέσματα παρουσιάστηκαν σήμερα, Πέμπτη 3 Δεκεμβρίου, κατά τη διάρκεια του 11th eBusiness Forum που συνδιοργάνωσαν το Ελληνικό Ινστιτούτο Πληροφορικής και Επικοινωνιών της Ελληνικής Εταιρίας Διοικήσεως Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ) και το ELTRUN, με την υποστήριξη του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου, GR.EC.A.

Όσον αφορά στους Έλληνες online αγοραστές, για πρώτη φορά το κινητό τηλέφωνο έχει ξεπεράσει το laptop με το 89% να το αναφέρει ως τρόπο πρόσβασης στο Internet, ενώ ο σταθερός Η/Υ είναι στην τέταρτη θέση με ποσοστό μόλις 60%. Επίσης, στους βασικούς λόγους χρήσης του Internet περιλαμβάνονται δυο υπηρεσίες που υποστηρίζουν τις online αγορές: έρευνα online αγοράς & σύγκριση τιμών (74%) και online τραπεζική (57%) με μια σημαντική αύξηση +14% μονάδες από το 2014 λόγω κυρίως των capital controls.

Οι κατηγορίες των προιόντων/υπηρεσιών που αγοράσθηκαν online το πρώτο εννιάμηνο του 2015 παρουσιάζονται στο παρακάτω σχήμα. Οι πρώτες δέκα κατηγορίες, με βάση τα ποσοστά των αγοραστών, παραμένουν σχεδόν αμετάβλητες σε σχέση με το 2014. Κυριαρχούν και πάλι στις δυο πρώτες θέσεις οι ταξιδιωτικές και τουριστικές υπηρεσίες, ενώ τα εξαρτήματα και ο εξοπλισμός Η/Υ ανέβηκε από την τέταρτη στην τρίτη θέση.

chart

Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου B-C το 2015 σε σχέση με το 2014, είναι εμφανής σύμφωνα με τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Υπάρχει μια συνολική αύξηση 5% αναφορικά με τον αριθμό των προϊοντικών κατηγοριών που αγοράσθηκαν online.
  • Για το 25% των online αγοραστών οι αγορές μέσω Internet αντιπροσωπεύουν την πλειοψηφία (πάνω από το 50%) των συνολικών τους αγορών. Το 2014 αυτό συνέβη μόνο για το 9% των online αγοραστών.
  • Οι αγορές από ελληνικά sites αντιπροσωπεύουν το 65% των online αγορών τους (60% ήταν το 2014).
  • Η μέση αξία των online αγορών ανά καταναλωτή αυξήθηκε κατά 10% σε σχέση με το 2014.
  • Το 43% υποστηρίζει πως οι online αγορές θα αυξηθούν το 2016 σε σύγκριση με το 2015. Μόλις το 19% δηλώνει το αντίθετο.
  • Διαμορφώνεται πλέον μια ξεκάθαρη πολυκαναλική (multichannel) συμπεριφορά αφού το 33% των offline αγορών πραγματοποιείται αφού προηγηθεί αναζήτηση στο Internet. To 16% των online αγορών πραγματοποιείται αφού επισκεφθούν φυσικά καταστήματα.

Άλλα σημαντικά ευρήματα της έρευνας περιλαμβάνουν:

  • Οι τρεις βασικοί λόγοι πραγματοποίησης online αγορών σχετίζονται με τιμές/προσφορές αφού αναφέρθηκαν στις πρώτες θέσεις: η εύρεση καλύτερων τιμών (66%), η άμεση σύγκριση προϊόντων/τιμών (53% από 39% το 2014), η εύκολη εύρεση προσφορών (38% από 30% το 2014).
  • Τα βασικά χαρακτηριστικά των ηλεκτρονικών καταστημάτων που επηρεάζουν θετικά την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, μετατρέποντάς τους σε πελάτες, καλύπτουν πλέον ένα ευρύ φάσμα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, στις τρεις πρώτες θέσεις των χαρακτηριστικών είναι α) ο ασφαλής τρόπος πληρωμής από γνωστό φορέα (46%), οι χαμηλές τιμές και προσφορές (42%), το εύχρηστο και γρήγορο στην πλοήγηση site (37%), οι ξεκάθαροι όροι χρήσης (35%) και οι καλές κριτικές σε sites/blogs (32%).
  • Οι κύριες πηγές πληροφόρησης (προτού αγοράσουν online) είναι πλέον τα ψηφιακά κανάλια με τις ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών (72% από 63% το 2014), τα websites των εταιρειών (62%) και τα review pages (52%).
  • Χρησιμοποιούν ευρέως τα social media αφού το 41% κάνει like σε κάποια μάρκα προϊόντος αλλά η επίδραση τους στην αγοραστική συμπεριφορά είναι ακόμη περιορισμένη αφού μόνο το 23% είναι πιθανόν να αγοράσει ένα προϊόν που ακολουθεί στα social media.
  • Αρχίζει να εμφανίζεται ξεκάθαρα η τάση αξιοποίησης των κινητών στο ηλεκτρονικό εμπόριο αφού το 32% αναφέρει ότι χρησιμοποιεί applications για τη διευκόλυνση των αγορών του, ενώ το 11% κάνει download applications που αφορούν σε προωθητικές ενέργειες προϊόντων.
  • Παραμένει το πρόβλημα με την μεταφορά προϊόντων. Το 19% αναφέρει ότι τα έξοδα αποστολής αντιπροσωπεύουν συνήθως μεγάλο ποσό σε σχέση με την αξία του προϊόντος. Ωστόσο, το ποσοστό μειώθηκε σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά (24%).
Το eCommerce News αναζητεί καθημερινά μικρές και μεγάλες ειδήσεις που σχετίζονται με το χώρο του eCommerce.

Leave A Reply