Η Google γίνεται SEO friendly στα mobile sites. Πως επηρεάζεται το eCommerce

2

Αγανακτώ όταν κάνω αναζήτηση προϊόντων στο smartphone, επισκέπτομαι το site για να το αγοράσω αλλά διαπιστώνω πως δεν είναι mobile friendly ή responsive, οπότε δεν μπορώ να προχωρήσω στην αγορά του αφού η πλοήγηση είναι κουραστική. Η Google φαίνεται πως κατάλαβε τόσο τη δική μου αγανάκτηση όσο και άλλων εκατομμυρίων χρηστών και προσπαθεί να διορθώσει την κατάσταση, επιβραβεύοντας τα sites που προσφέρουν mobile εμπειρία.

Η Google προχωρά σε ανανέωση των αλγόριθμων, οι οποίοι θα έχουν πλέον σημαντική επίπτωση στην κατάταξη (ranking) των mobile sites κατά την αναζήτηση από φορητές συσκευές
Η Google προχωρά σε ανανέωση των αλγόριθμων, οι οποίοι θα έχουν πλέον σημαντική επίπτωση στην κατάταξη (ranking) των mobile sites κατά την αναζήτηση από φορητές συσκευές. Η εν λόγω ανανέωση βελτιώνει τη σειρά κατάταξης για sites που παρέχουν μία mobile friendly εμπειρία σε όσους κάνουν αναζήτηση από mobile συσκευές (smartphones, tablets κ.α.), ενώ αντίθετα πηγαίνει πιο πίσω εκείνα τα sites που δεν είναι συμβατά με τις mobile εκδόσεις.

Σημειώνουμε πως το update του αλγόριθμου επηρεάζει μόνο τα αποτελέσματα αναζήτησης που πραγματοποιούνται από mobile συσκευές και όχι από υπολογιστές desktop ή laptop. Ο νέος αλγόριθμος θα έχει ισχύ από την 21η Απριλίου.

Global, page by page, real time

Ο αλγόριθμος εφαρμόζεται σε παγκόσμια κλίμακα, σελίδα με σελίδα και σε πραγματικό χρόνο. Σε παγκόσμια κλίμακα σημαίνει πως ο αλγόριθμος επηρεάζει την αναζήτηση σε όλες τις χώρες την ίδια χρονική στιγμή και όχι μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Σελίδα με σελίδα σημαίνει πως η (mobile) φιλικότητα της κάθε σελίδας αξιολογείται ξεχωριστά. Αυτά είναι καλά νέα εάν για παράδειγμα ο eCommerce κατάλογος είναι mobile friendly αλλά δεν είναι οι εσωτερικές σελίδες ή τα forums. Οι μη φιλικές σελίδες δεν επηρεάζουν συνολικά το site ώστε αυτό να βαθμολογηθεί ως μη φιλικό.

…από την οπτική γωνία του eCommerce, αυτό μπορεί να αποδειχθεί αρκετά δαπανηρό σε όρους χαμένου mobile traffic και εσόδων…
Σε πραγματικό χρόνο σημαίνει πως ο αλγόριθμος εντοπίζει και βαθμολογεί άμεσα τις αλλαγές που γίνονται προς τη βελτιστοποίηση της mobile εμπειρίας. Οι παλαιότεροι αλγόριθμοι είχαν ένα κύκλο επεξεργασίας των αποτελεσμάτων που διαρκούσε τουλάχιστον ένα μήνα (σε αρκετές περιπτώσεις ήταν άγνωστος). Η επεξεργασία σε πραγματικό χρόνο λειτουργεί αμφίδρομα.

Ο στόχος της Google είναι να βελτιώσει την εμπειρία αναζήτησης του χρήστη. H διάσημη μηχανή αναζήτησης μετατρέπει αυτή την αγανάκτηση σε βελτίωση των αποτελεσμάτων αναζήτησης, προκειμένου οι mobile searchers να πλοηγούνται σε sites που προσφέρουν θετική mobile εμπειρία. Αυτό έχει νόημα από την οπτική γωνία του searcher -και αυτό μετράει φυσικά για την Google. Αλλά από την οπτική γωνία του eCommerce, αυτό μπορεί να αποδειχθεί αρκετά δαπανηρό σε όρους χαμένου mobile traffic και εσόδων.

Πως επηρεάζει το mobile

Ας πούμε για παράδειγμα πως κάποιος κάνει αναζήτηση για “ανδρικά παπούτσια”. Από την 21η Απριλίου και έπειτα, τα αποτελέσματα στο smartphone θα ταξινομηθούν με βάση τη σχετική φιλικότητα των sites σε mobile περιβάλλον. Όπως φαίνεται και στην εικόνα, η Google υποδεικνύει ήδη τα sites που είναι mobile friendly (βλ. την ένδειξη “Για κινητα”). Στις 21 Απριλίου, η υπόδειξη θα γίνει μέρος του αλγόριθμου αξιολόγησης, επηρεάζοντας άμεσα τη σειρά κατάταξης. Η αλλαγή αυτή θα έχει σημαντική επιρροή στα αποτελέσματα των mobile searchers. Η ερώτηση είναι πόσο σημαντική θα είναι αυτή η επιρροή.

shoes

Πως επηρεάζει το eCommerce 

Σύμφωνα με το Google’s Keyword Planner, πραγματοποιούνται 480 περίπου αναζητήσεις κατά μέσο όρο το μήνα με τις λέξεις κλειδιά “ανδρικά παπούτσια”. Το 27,7% εξ αυτών πραγματοποιείται από mobile συσκευές. Το ποσοστό αυτό θα επηρεαστεί μόλις η Google ενεργοποιήσει το νέο αλγόριθμο. Λογικά, εάν ένας καταναλωτής κάνει αναζήτηση για συγκεκριμένο eShop/retailer, η Google θα σεβαστεί την επιθυμία του και θα συνεχίσει να κατατάσσει σε υψηλές θέσεις το brand, ανεξάρτητα αν το site είναι mobile friendly ή όχι. Ωστόσο, είναι βέβαιο πως θα επηρεάσει τις αναζητήσεις προϊόντων συγκεκριμένων brands (π.χ. Sebago shoes), τα οποία πωλούνται από διαφορετικούς eTailers.

Το πρώτο πράγμα που έχει να κάνει ο eTailer είναι να ελέγξει εάν η Google βλέπει τις σελίδες του ως mobile friendly. Η εταιρεία έχει κάνει διαθέσιμο ένα εργαλείο (https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/), το οποίο αναλύει κάθε σελίδα που εισάγει κάποιος και συμπεραίνει αν είναι mobile optimized ή όχι. Αν δεν είναι, η Google προτείνει τρόπους επίλυσης του προβλήματος. Οι λύσεις μπορεί να είναι απλές (π.χ. ένα update του robots.txt αρχείου) ή πολύπλοκες όπως ο επανασχεδιασμός του site ώστε να είναι responsive.

Το πώς τα παραπάνω επηρεάζουν το eCommerce business εξαρτάται σήμερα σε μεγάλο βαθμό από το mobile search performance. Υπενθυμίζουμε πως το μόνο traffic και sales που βρίσκονται σε ρίσκο είναι το organic search μέσω mobile συσκευής. Ο eTailer πρέπει να αναλύσει το ρίσκο σε κάθε μεταβολή που θα επηρεάσει το SEO (Search Engine Optimization), ακόμα και στην περίπτωση του χειρότερου σεναρίου. Το χειρότερο σενάριο προβλέπει την εξαφάνιση όλου του organic search traffic που πραγματοποιείται μέσω mobile συσκευών. Δεν μπορεί να υπάρξει χειρότερο σενάριο από το να εξαφανιστούν όλα. Στην πραγματικότητα, όμως, δεν μπορεί να υπάρξει αυτό το σενάριο. Μπορεί να φτάσει μέχρι σε ένα ποσοστό 50% με 80%. Ωστόσο, η μέτρησή του δείχνει αν πρέπει να γίνουν κάποιες ενέργειες άμεσα ή όχι.

adwords1

Σημαντικό στις παραπάνω εργασίες είναι το φιλτράρισμα των επισκέψεων και των πωλήσεων ώστε τα data να περιέχουν μόνο organic search-driven traffic από mobile συσκευή. Μόνο έτσι θα είναι δυνατός ο καθορισμός της επιρροής που θα έχει στο eCommerce, καθώς και του πραγματικού κόστους.

Κλείνοντας, μπορεί σήμερα οι επισκέψεις από smartphones και tablets να φαίνονται λίγες αλλά δεν δείχνουν το πραγματικό μέγεθος της ευκαιρίας.

Πάρης Κορωναίος
Ο Πάρης Κορωναίος, ασχολείται με τον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου περισσότερο από μία δεκαετία και βρίσκεται πίσω από την υλοποίηση αρκετών έργων, όπως των Βραβείων για το ηλεκτρονικό εμπόριο eVolution Awards, συνεδρίων και VIP Roundtables για το eCommerce, του ενημερωτικού portal eCommerceNews.gr, και πολλών ακόμα. Στο παρελθόν, υπήρξε στέλεχος της Boussias Communications και της Ελληνικής Εταιρίας Διοικήσεως Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ), ενώ είχε ιδρύσει τη δική του εταιρεία στο χώρο των ψηφιακών εκδόσεων. Σήμερα είναι Γενικός Διευθυντής στον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου – GR.EC.A.

2 Comments

  1. Πολύ καλή κίνηση από τη Google γιατί είναι κουραστικό να ανοίγουμε σελίδες ή eshops και να κάνουν δύσκολη τη πλοήγηση. Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο οι χρήστες χρησιμοποιούν το κινητό τηλέφωνο ή tablet για αγορές και serfαρισμα. Μάλιστα υπάρχουν χώρες που αγγίζουν το 80% της χρήσης smartphone για το internet. Η ένδειξη “για κινητά” στα αποτελέσματα της Google υπάρχει εδώ και αρκετό καιρό αλλά τα στατιστικά που εμφανίζονται για τις συσκευές δεν είναι 100% αξιόπιστα γιατί πολλοί χρήστες χρησιμοποιούν browser mode ή ακόμα περισσότερο tablets τα οποία είναι υψηλής ανάλυσης πχ 1280px και ειδικότερα στα tablets με windows 8.1 δε μπορεί να αναγνωριστεί εάν πρόκειται για tablet ή desktop. Στη πραγματικότητα δηλαδή είναι μεγαλύτερο το ποσοστό των φορητών συσκευών που χρησιμοποιούνται για αναζήτηση στο Google και πλοήγηση.

Leave A Reply