Η mailing list, η λαϊκή αγορά και οι κίνδυνοι που ελοχεύουν

0

“Εδώ το καλό inverter… Σήμερα παίρνεις… αύριο ξαναπαίρνεις…”

Ακούω στο ραδιόφωνο τη γνωστή αυτή διαφήμιση με το επιτυχημένο κατ’εμέ copy, επιστρέφοντας σπίτι από το γραφείο και φέρνω συνειρμικά στο νου μου την τελευταία συνομιλία που είχα μισή ώρα νωρίτερα με συνεργάτη από ένα digital agency, σχετικά με έναν πελάτη του.

Ο πελάτης μας μας ζήτησε να κάνουμε κάποιες καμπάνιες μέσω email. Και συγκεκριμένα, επειδή ο ανταγωνιστής του στέλνει email newsletters εδώ και καιρό σε πολύ κόσμο από διάφορες εταιρείες – φαντάσου Σοφία εγώ δεν έχω γραφτεί και το λαμβάνω το email του καιρό τώρα – θέλει λοιπόν κι ο πελάτης μας τώρα να ξεκινήσει να κάνει το ίδιο”. “Θαυμάσια!” απαντώ με αφέλεια. “Και η λίστα του;”. Η ερώτησή μου στόχευε σαφώς στο να δωθούν εξηγήσεις σχετικά με το μέγεθος της λίστας των emails που διαθέτει ο πελάτης του agency με το οποίο συνομιλούσα. Για να λάβω την απάντηση “Η λίστα του δεν υπάρχει, τώρα του φτιάξαμε μια φορμα εγγραφής στο site του για να μαζέψει emails. Θέλει όμως να κάνει το ίδιο που κάνει ο ανταγωνιστής του. Θέλει κι αυτός να βρει κάποιες χιλιάδες emails και να ενημερώσει τον κόσμο για τις υπηρεσίες του. Τι να του πούμε;”.

Και εδώ έρχεται ο συνειρμός με τη διαφήμιση που άκουγα πριν λίγο στο ραδιόφωνο. “Τι είναι η λίστα, τομάτα που βρίσκεις στη λαϊκή αγορά, βλέπεις την πραμάτεια και δε σε νοιάζει γιατί σήμερα παίρνεις κι αύριο ξαναπαίρνεις”; Ετοιμαζόμουν να απαντήσω, αλλά συγκρατήθηκα.
Και εξηγώ: Λίστα αποδεκτών για να στέλνει emails σαφώς μπορεί να βρει κάποιος εξαιρετικά εύκολα. Οι πηγές είναι πολλές, και οι πειρασμοί… ακόμα περισσότεροι.

Οι κίνδυνοι που ελοχεύουν όμως, αν επιχειρήσει να κάνει αποστολές email newsletter σε τέτοιες λίστες, είναι πολλοί, και αξίζει να τους επισημάνουμε.

Α. Η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων έχει κάνει σαφές ότι η επικοινωνία προς κάποιον επιτρέπεται μόνο όταν ο ίδιος έχει διαθέσει οικειοθελώς το email του προς τον αποστολέα, είτε επειδή έχει υπάρξει στο παρελθόν κάποια πελατειακή σχέση μαζί του, είτε έχει εγγραφεί να λαμβάνει τα νέα του, ή του έχει διαθέσει την κάρτα του σε κάποια έκθεση κλπ. Αν λοιπόν επιχειρήσουμε να κάνουμε αποστολές emails σε αποδέκτες που δε γνωρίζουμε, αλλά απλά “ψωνίσαμε” σε μια λαϊκήαγορά όπως το παράδειγμά μας, τότε ο παραλήπτης έχει δικαίωμα να μας καταγγείλει στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, και το πρόστιμο έπεται. Θα ήθελε κανείς να μπει σε τέτοιες περιπέτειες;

Β. Έστω ότι ο πελάτης αδιαφορεί για αυτό και επιλέγει να αγοράσει ή να εκμεταλλευτεί τη λίστα που του διαθέτουν, τα αποτελέσματα που θα έχει είναι τόσο πενιχρά και με τόσο κακό αντίκτυπο για το brand του, που θα προτιμούσε να μην το είχε κάνει. Στην ουσία κάνει SPAM, και οι αποδέκτες που έχει απέναντι είναι βέβαιο ότι θα διαμαρτυρηθούν ότι αυτό που έλαβαν είναι ανεπιθήμητο, πολλοί δε από αυτούς θα το κάνουν “mark as spam”. Ότι χειρότερο μπορεί να κάνει για brand image. Το Open Rate του (δηλαδή το ποσοστό των ανθρώπων που άνοιξαν το email αυτό), ή το ποσοστό αυτών που κλίκαραν στα links του θα είναι τόσο χαμηλό που θα αρχίσει να αμφισβητεί την ίδια την αποτελεσματικότητα του μέσου, δηλαδή του email, και άντε μετά να του εξηγήσεις ότι πρόκειται για το μέσο που – αν το χειριστείς σωστά – μπορεί να σου δώσει το υψηλότερο ROI.

Γ. Ο μηχανισμός αποστολής τον οποίο θα επιλέξει ο πελάτης για να κάνει την αποστολή του email του θα τον «κόψει». Είναι πασιφανές από τα αποτελέσματα των καμπανιών κάποιου, αν η λίστα αποδεκτών του έχει δουλευτεί και σε τι βαθμό, και αυτό το γνωρίζει πολύ καλά ένας Email Marketing Service Provider, στον οποίο χτυπάνε καμπανάκια από τα ηψηλά unsubscribes (διαγραφές), bounces (ανύπαρκτα emails) και τα χαμηλά open rates και click through rates. Είναι καθημερινά τα παραδείγματα των εταιρειών που καθημερινά «κόβουμε» στο Moosend, αρνούμενοι να τους δώσουμε ξανά πρόσβαση στην πλατφόρμα μας, με την υποψία ότι η λίστα τους είναι αγορασμένη. Κι ας είναι αγορασμένη “με όλα τα νόμιμα παραστατικά”. Αυτό δε το τελευταίο έχει γίνει ανέκδοτο…

Δ. Την ίδια λίστα που έχει ο πελάτης, είναι βέβαιο ότι θα την έχει αποκτήσει και ο ανταγωνιστής του. Και πολλοί ακόμα. Στους ίδους και στους ίδιους αποστέλλουν λοιπόν παρόμοια μηνύματα, πώς είναι λοιπόν δυνατόν να περιμένουν να χτυπήσουν τα τηλέφωνα και να έρθουν παραγγελίες;

Οπότε τι καλύτερο έχεις να κάνεις; Να δημιουργήσεις μια δική σου λίστα. Το πώς θα το κάνεις αυτό δεν είναι καθόλου απλό, και σίγουρα θέλει και κόπο και τρόπο. Το agency που συνεργάζεσαι μπορεί να σε συμβουλεύσει σχετικά, ή ένας σωστός e-business consultant. Μπορείς επίσης να μελετήσεις σχετικά άρθρα online ή να διαβάσεις όσα λέμε κατά καιρούς και εμείς στο blog μας, για να δεις πώς να το κάνεις καλύτερα. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις φόρμα εγγραφής σε εμφανή σημεία στο site σου ή και στο facebook page σου, να δώσεις όφελος εγγραφής στους επισκέπτες της ιστοσελίδας, γιατί δεν πρόκειται να δώσουν κάτι, αν δε λάβουν κάτι ως ανταμοιβή, να δημιουργήσεις διαγωνισμούς για συγκέντρωση emails, να συγκεντρώσεις από εκθέσεις όσους έχουν ενδιαφερθεί για τις υπηρεσίες σου, να κάνεις ενέργειες και promo στα καταστήματά σου για συγκέντρωση emails, να ενισχύσεις τις προωθήσεις του newsletter σου σε φίλους δίνοντας κάποια bonus και πολλά ακόμα, που μπορούν να αποτελέσουν ένα άρθρο από μόνο του.

Το σίγουρο είναι πως μια mailing list δεν αγοράζεται στη “λαική αγορά”, και όσο περισσότερο έχεις επενδύσει στη δημιουργία της, τόσο περισσότεροι οι καρποί που θα δρέψεις θα σε αποζημιώσουν.

Σοφία Αναδιώτου
Η Σοφία Αναδιώτου είναι Head of EMEA Market Expansion στο Moosend, υπεύθυνη από την αρχή για την εδραίωση της Email Marketing πλατφόρμας στην Ελλάδα και υπεύθυνη πλέον για την επέκτασή της στις χώρες του ΕΜΕΑ. Έχει διατελέσει στέλεχος marketing και πωλήσεων Β2Β υπηρεσιών από το 2000, στον τομέα της τεχνολογίας, πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών. Διαθέτει πτυχίο Φιλολογίας – οπότε ναι, εκτός από στελέχη επιχειρήσεων έχει εκπαιδεύσει και μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης – και είναι επίσης κάτοχος International ΜΒΑ με εξειδίκευση στο Marketing Management. Στα projects που είχε υπό την ευθύνη της, τοπικά και διεθνή, έχει επιτύχει αύξηση πωλήσεων της τάξεως του 50% έως 300%. Από το 2013 συμβουλεύει πελάτες πάνω στις σωστές πρακτικές Email Marketing, και από το 2014 εκπαιδεύει στελέχη επάνω στα μυστικά του κλάδου.

Leave A Reply