Η Quest μπαίνει δυνατά στις πληρωμές

0

Στις αρχές του 2014, ο Πρόεδρος Ομπάμα είχε δηλώσει δημόσια πως υποστηρίζει την κατάργηση του αμερικάνικου σεντ (penny). Αλλά το σεντ, είτε αμερικάνικο είτε ευρωπαϊκό, δεν βρίσκεται μόνο του στην ανυπαρξία του. Όλα -σχεδόν- τα φυσικά κέρματα και νομίσματα θα αντικατασταθούν σύντομα από την ασφάλεια και την άνεση των κινητών τηλεφώνων και των δακτυλικών αποτυπωμάτων.

Όπως η μαγνητική ταινία έφερε την επανάσταση στις πληρωμές με τις πιστωτικές κάρτες, έτσι και η τεχνολογία NFC (Near Field Communication), καθώς και άλλες ταχύτατα εξελισσόμενες τεχνολογίες, θα διευκολύνουν τη μετάβαση στις πληρωμές μέσω κινητών τηλεφώνων. Τα NFC τσιπς, που βρίσκονται στο εσωτερικό των περισσοτέρων κινητών τηλεφώνων τελευταίας γενιάς, μπορούν να μεταφέρουν δεδομένα (τραπεζικά και πληρωμών) όταν βρίσκονται κοντά στους κατάλληλους αναγνώστες. Δεν έχουν γραφειοκρατία, απλά απαιτούν το κατέβασμα μιας εφαρμογής και τη σύνδεσή της με κάποιο τραπεζικό λογαριασμό ή πιστωτική / χρεωστική κάρτα. Ο πρόεδρος της PayPal το ονομάζει Money 3.0.

Μεγάλη προοπτική και ευκαιρία

… μέχρι το τέλος του 2015, το 5% των κινητών τηλεφώνων με τεχνολογία NFC θα χρησιμοποιούνται τουλάχιστον μία φορά το μήνα για να πραγματοποιήσουν ανέπαφη εγχρήματη συναλλαγή μέσα σε φυσικό κατάστημα…
Λαμβάνοντας ως δεδομένο πως έξι δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν πρόσβαση σε ένα κινητό τηλέφωνο, η προοπτική του Money 3.0 είναι τεράστια. Έρευνες της Visa καταδεικνύουν πως οι Αμερικάνοι -και ειδικότερα ανάμεσα στις ηλικίες 18 και 34- είναι τέσσερις φορές πιο πρόθυμοι να χρησιμοποιούν το κινητό τους αντί για μετρητά. Η ίδια η εταιρεία διαθέτει περισσότερες από 100 εκατομμύρια contactless κάρτες στην Ευρώπη. Το eMarketer προβλέπει πως τα mobile payments θα αγγίξουν τα 58 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2017 και πως τα τηλέφωνα είναι η αρχή των ηλεκτρονικών μετρητών (e-cash). Πρόσφατη μελέτη της Deloitte με τίτλο “Contactless mobile payments (finally) gain momentum”  προβλέπει πως μέχρι το τέλος του 2015, το 5% των περίπου 600-650 εκατομμυρίων κινητών τηλεφώνων με τεχνολογία NFC θα χρησιμοποιούνται τουλάχιστον μία φορά το μήνα για να πραγματοποιήσουν ανέπαφη εγχρήματη συναλλαγή μέσα σε φυσικό κατάστημα. Το αντίστοιχο ποσοστό στα μέσα περίπου του 2014 ήταν στο 0,5% (για 400-450 εκατομμύρια τηλέφωνα). Όλα τα παραπάνω ενισχύονται από την είσοδο εταιρειών κολοσσών στον τομέα των ανέπαφων πληρωμών όπως η Apple με το Apple Pay και η Samsung.

Τα οφέλη από τη χρήση των contactless πληρωμών είναι αδιαμφισβήτητα πολλά. Λιγότερα μετρητά σημαίνει λιγότερα ταμεία. Συνεπαγόμενα σημαίνει λιγότερες ληστείες σε τράπεζες και καταστήματα. Λιγότεροι πορτοφολάδες στους δρόμους. Μεγαλύτερη ασφάλεια για τους καταναλωτές, η οποία ενισχύεται από τις μεθόδους ασφάλειας που χρησιμοποιούνται στα κινητά τηλέφωνα (αναγνώριση δακτυλικών αποτυπωμάτων, φωνητική αναγνώριση) αλλά και στο μέλλον στις wearable συσκευές (ρυθμός καρδιάς, αναγνώριση ίριδας κ.α.). Θα προσφέρεται, επίσης, μεγαλύτερη ευκολία στον καταναλωτή. Μικρότερη αναμονή σε ουρές, λιγότερα κόστη συναλλαγών, καλύτερο customer service. Η απουσία μετρητών σημαίνει, επίσης, μεγάλη εξοικονόμηση χρημάτων για τις κυβερνήσεις από το τύπωμα χρημάτων. Στις Ηνωμένες Πολιτείες δαπανώνται πάνω από 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια για την παραγωγή νομισμάτων και χαρτονομισμάτων*.

(*Σημείωση συντάκτη: Φυσικά και δεν είναι όλα αγγελικά πλασμένα. Το έγκλημα πάντα θα παραμονεύει και θα βρίσκει τρόπους να κινείται. Για παράδειγμα, είναι στατιστικά δεδομένο πως τους τελευταίους μήνες έχουν αυξηθεί ραγδαία οι κλοπές iPhone και αντίστοιχων κινητών τηλεφώνων άλλων εταιρειών. Ή ότι χακάρονται περισσότερες συσκευές. Αλλά αυτό το θέμα θα μας απασχολήσει σε ένα άλλο άρθρο)

Το μεγαλύτερο, όμως, όφελος είναι πιθανότατα το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει έρευνα του MIT :

“Όταν οι καταναλωτές πληρώνουν με κάρτες ή mobile τεχνολογία, τείνουν να ξοδέψουν περισσότερα -ακόμα και τα διπλάσια- σε σύγκριση με αυτά που ξοδεύουν με μετρητά.”

“Όταν οι καταναλωτές πληρώνουν με κάρτες ή mobile τεχνολογία, τείνουν να ξοδέψουν περισσότερα -ακόμα και τα διπλάσια- σε σύγκριση με αυτά που ξοδεύουν με μετρητά.”

Τα λεφτά υπάρχουν, λοιπόν, απλά είναι κρυμμένα σε μορφή μηδενικών και μονάδων στο κυβερνοδιάστημα. Ωστόσο, για να γίνουν τα 0 και 1 πραγματική αξία για τις επιχειρήσεις, θα πρέπει να υπάρχει ο κατάλληλος εξοπλισμός. Οι NFC πληρωμές απαιτούν συμβατά τερματικά POS. Υπάρχουν, ήδη, αρκετά εκατομμύρια POS συμβατά με NFC τεχνολογία στον κόσμο και κατά τη διάρκεια του έτους -σύμφωνα με την έρευνα της Deloitte- ο αριθμός τους θα αυξηθεί ακόμα περισσότερο. Βέβαια τα νέα τερματικά απαιτούν μεγάλη επένδυση από τις επιχειρήσεις. Ίσως εκεί να οφείλονται οι ζημιές του 2013 της Cardlink (ύψους 1,4 εκατομμυρίων ευρώ). Όπως μας απαντάει σε σχετική ερώτηση το τμήμα εταιρικών υποθέσεων και επικοινωνίας του Ομίλου Quest,

Βρισκόμαστε ήδη στην εκτέλεση ενός τριετούς (2012-2014) εμπροσθοβαρούς προγράμματος ανανέωσης και εκσυγχρονισμού του στόλου των τερματικών POS της Cardlink, τα αποτελέσματα του οποίου θα φανούν από το 2015.

Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα ο εκσυγχρονισμός των τερματικών να συμπεριλαμβάνει την αποδοχή και ολοκλήρωση ανέπαφων συναλλαγών.

Μεγάλη ευκαιρία και στην ελληνική αγορά

CardlinkΣτην Ελλάδα τα κινητά τηλέφωνα είναι περισσότερα από τους ανθρώπους που κατοικούν σε αυτήν. Οπότε και εδώ η προοπτική είναι τεράστια. Προφανώς η προοπτική αυτή είναι που φέρνει μία σειρά εξελίξεων στην ελληνική αγορά. Η Viva, στην οποία συμμετέχει πλέον και η οικογένεια Λάτση, προσφέρει από το τέλος του προηγούμενου χρόνου τερματικά (POS και mPOS) σε εμπόρους και ελεύθερους επαγγελματίες. Η Visa θα αυξήσει τον αριθμό των contactless καρτών μέσα στο 2015, λανσάροντας παράλληλα το ψηφιακό πορτοφόλι V.me. Ενώ από τις τελευταίες μεγάλες κινήσεις της αγοράς είναι η εξαγορά της Cardlink (εταιρεία που δραστηριοποιείται στις ηλεκτρονικές πληρωμές και ειδικότερα στην κατασκευή τερματικών POS) από τον Όμιλο Quest έναντι 15 εκατομμυρίων ευρώ (για το 100% της εταιρείας).

Εδώ θα μείνουμε λίγο περισσότερο.

Λίγες μόλις εβδομάδες πριν την εξαγορά της Cardlink, ο Όμιλος Quest απέκτησε το 21,5% του μετοχικού κεφαλαίου της Information Systems Impact, η οποία παρέχει λύσεις ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Το ενδιαφέρον του Ομίλου για το ηλεκτρονικό επιχειρείν -συνυπολογίζοντας τη μεγάλη επένδυση που έχει κάνει στο you.gr τα τελευταία χρόνια- είναι κάτι παραπάνω από δεδομένο. Η μάχη στο πεδίο των πληρωμών φουντώνει και ο ανταγωνισμός παίρνει φωτιά. Η μείωση του αριθμού καρτών που παρέχουν οι τράπεζες στην αγορά έχει μειωθεί σημαντικά. Παρόλα αυτά, ο Όμιλος Quest δεν πτοείται:

Το ότι οι τράπεζες έχουν μειώσει σημαντικά τον αριθμό των πιστωτικών καρτών, είναι η μια όψη του θέματος. Εμείς θα λέγαμε καλύτερα ότι ο χώρος των πιστωτικών καρτών έχει κάνει πολλά βήματα προς την εξυγίανσή του. Από την άλλη, οι χρεωστικές κάρτες εξακολουθούν να κυμαίνονται σε σταθερά νούμερα. Μάλιστα, η χρήση των χρεωστικών καρτών έχει σταθερά αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια.

Η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι στις τελευταίες θέσεις της Ευρώπης όσον αφορά στη χρήση καρτών για πληρωμές. Ωστόσο υπάρχουν ευκαιρίες. Οι τομείς και οι κλάδοι που έχουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης είναι οι συναλλαγές που έχουν εβδομαδιαία επαναληπτικότητα (π.χ. super market, πρατήρια καυσίμων) καθώς και η επέκταση της χρήσης καρτών σε μικροσυναλλαγές (κάτω των 20 ευρώ) και φυσικά, το ηλεκτρονικό εμπόριο.

LOGO_QUEST_HOL_GRΟι αριθμοί είναι αδιάψευστοι μάρτυρες πως πράγματι το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι σε διαρκή άνοδο. Το 2013, περίπου 2,5 εκατομμύρια Έλληνες αγόρασαν on-line υπηρεσίες ή προϊόντα, η συνολική αξία των οποίων, ξεπέρασε τα 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Η μέση ετήσια δαπάνη ανά online αγοραστή, ανήλθε στα 1.345 ευρώ. Η on-line αγορά στην Ελλάδα κινείται με ρυθμούς ανάπτυξης της τάξης του 25% και ο τζίρος της κάτω από προϋποθέσεις, μπορεί να ξεπεράσει και τα 5 δισεκατομμύρια ευρώ -ίσως και τα 6 δισεκατομμύρια- τα επόμενα χρόνια.

Στην ερώτηση που απευθύναμε στον Όμιλο Quest για το ποια είναι η στρατηγική που σκοπεύει να ακολουθήσει η Cardlink το 2015, η απάντηση κρύβει σημαντικές εξελίξεις στο χώρο των πληρωμών.

“Όπως γνωρίζετε, οι τράπεζες και οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, εξετάζουν μοντέλα ανάπτυξης συνδυασμένων υπηρεσιών ηλεκτρονικών συναλλαγών, που όμως θα πρέπει να παρέχουν και υψηλό επίπεδο ασφαλείας στον καταναλωτή. Ο καταναλωτής από την πλευρά του, ζητά μια «διάφανη» εφαρμογή, που θα του δίνει τη δυνατότητα να διαχειρίζεται λογαριασμούς διαφορετικών τραπεζών, σύμφωνα με την επιλογή του. Εδώ είναι πολύ σημαντική η παρουσία ενός τρίτου, αξιόπιστου συνεργάτη, που θα μπορεί να εξασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία και να διασφαλίσει την ασφάλεια των δεδομένων. Αν και είναι νωρίς ακόμα να ανοίξουμε τα χαρτιά μας για τη στρατηγική που θα ακολουθήσει η Cardlink, στο συγκεκριμένο παράδειγμα έχει τη γνώση και την εμπειρία να παίξει τον αντίστοιχο ρόλο με αξιοπιστία”.

Υπάρχει και το marketing

Η ευκαιρία αύξησης της κερδοφορίας δεν προέρχεται μόνο από τις προμήθειες των συναλλαγών και την πώληση των τερματικών. Με τη συγκέντρωση όλου αυτού του τεράστιου όγκου δεδομένων από τις συναλλαγές των καταναλωτών, δημιουργείται μία ακόμα σημαντική ευκαιρία εσόδων. Η αξιοποίησή τους για εμπορικούς και marketing σκοπούς, καθώς και για στατιστικούς και επιστημονικούς λόγους. Το τμήμα εταιρικών υποθέσεων και επικοινωνίας του Ομίλου Quest αφήνει ανοικτό το παράθυρο.

“Καταρχήν να διευκρινίσουμε ότι η Cardlink δεν τηρεί προσωπικά δεδομένα και στοιχεία καταναλωτών. Τηρεί και διατηρεί τα στοιχεία των συναλλαγών όπως αυτά πραγματοποιούνται αλλά δεν έχει τρόπο να ταυτοποιήσει τον τελικό καταναλωτή. Προφανώς, τα δεδομένα αυτά μπορούν να αναλυθούν και να οδηγήσουν σε συμπεράσματα και σε στοιχεία τα οποία θα είναι χρήσιμα για τον σχεδιασμό ενεργειών καθώς και νέων προϊόντων και υπηρεσιών. Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε τον κλάδο των ηλεκτρονικών πληρωμών να αναπτυχθεί ώστε να γίνει κινητήριος μοχλός και να ενισχύσει την οικονομία και τις συναλλαγές”.

Infographic: Το οικοσύστημα του Mobile Commerce

mobile-commerce-ecosystem

Το eCommerce News αναζητεί καθημερινά μικρές και μεγάλες ειδήσεις που σχετίζονται με το χώρο του eCommerce.

Leave A Reply