Καινοτομία και eCommerce στην πράξη. Ξεπερνώντας το know – do gap

0

Θέλουμε να πιστεύουμε, πως δύσκολα θα διαφωνήσετε μαζί μας: Στο ευρύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον, η καινοτομία, και φυσικα η δημιουργικότητα, (πόσο μάλλον ο συνδυασμός τους) μπορεί να κάνει τη διαφορά. Η καινοτομία όμως στην πράξη. Γιατί το κενό ανάμεσα στο «ξέρω» και στο «μπορώ να το κάνω», το περίφημο know-do gap, συνήθως είναι μεγάλο και ως γνωστόν, οι εξαγγελίες σπανίως γεμίζουν ταμεία. Στο eCommerce όμως, αυτό το κενό μοιάζει να μικραίνει όλο και περισσότερο – και η δική μας ενότητα για την καινοτομία μεγαλώνει αντίστοιχα

Έχοντας ήδη αναφερθεί  σε μεμονωμένα παραδείγματα όπως η εφαρμογή Augmented Reality στα logistics από την DHL αλλά και τη χρήση του 3-D printing στο delivery, είναι η στιγμή να δούμε από κοντά μερικά εξαιρετικά δείγματα γραφής στον τομέα των Super Markets, της Μόδας και των Φρέσκων Τροφίμων, που επιβεβαιώνουν πως το μέλλον του eCommerce έχει την καινοτομία στο DNA του.

Η Tesco και η εφαρμογή Image Recognition στο «ράφι»

Το Tesco Lab, είναι ίσως το πιο νέο τμήμα της πασίγνωστης αλυσίδας, και μοιάζει να αποτελεί τον πυρήνα της απάντησής της στην πρόκληση του Omni-Channel. Διαθέτει ήδη περισσότερoυς από 25 researchers, designers, developers και product managers, καθώς και μία εξαιρετική συνεργασία με την IBM που «γέννησε» μία πρόταση που μπορεί να εξελιχθεί σε πραγματικό «όπλο». Πρόκειται για ένα πιλοτικό πρόγραμμα, που απαντά με τεχνολογία και καινοτομία σε ένα σημαντικό πρόβλημα των καταναλωτών και των marketers. Δηλαδή, στο πως μία κακοσχεδιασμένη συσκευασία στο ράφι, σε συνδυασμό με τα κενά που μπορεί να έχουν προκύψει ανάμεσα στα προιόντα, αντί να ενισχύει την εμπειρία του καταναλωτή μπορεί να λειτουργήσει καταστροφικά.

Αρκετά χρόνια πριν, η λύση είχε δοθεί με πλάνα επί πλάνων και στρατιές υπαλλήλων, που έφτιαχναν τα ράφια και εξηγούσαν στον καταναλωτή τι μπορεί να θέλει να πει η συσκευσία πχ των Χ δημητριακών. Σήμερα, η Tesco δοκιμάζει την τεχνική του Image Recognition και του Augmented Reality, όπου ο κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να φωτογραφίσει το όποιο προϊόν, καθώς και μία σειρά προιόντων που είναι στο ίδιο ράφι, και εν συνεχεία, μέσω της ειδικής εφαρμογής, να μάθει πολύ περισσότερα γι αυτό, καθώς και για άλλα σχετικά στην ίδια κατηγορία.

House of Fraser. Επενδύοντας στο multichannel innovation

Θα μείνουμε για λίγο ακόμα στο Βρετανικό “νησί”. Εκεί, που η House of Fraser συνδυάζει τεχνολογία καινοτομία και έξυπνες συνεργασίες, όπως αυτή με το Café Nero, για να δημιουργήσει ουσιαστική multi-channel εμπειρία.

Η online «ιστορία» της ξεκινάει από το 2007, όπου λάνσαρε για πρώτη φορά, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία, το eShop της. Για να επανέλθει, το 2013, με μία πολύ πιο δυναμική προσέγγιση σε web και mobile, με ειδικά σχεδιασμένο m-commerce model, αφού πρώτα είχε δει τις πωλήσεις της μέσω web να ξεπερνούν το 15% του τζίρου της για το 2012. Παρόλα αυτά, οι πωλήσεις εξακολουθούσαν να έρχονται από τα φυσικά καταστήματα, σε ποσοστό 70%, όπως αποκάλυψε στο πρόσφατο Internet Retailing’s conference στο Λονδίνο ο executive director of multichannel της House of Fraser Andy Harding.

Όταν ο καταναλωτής βρίσκεται στο φυσικό χώρο του καταστήματος, θέλουμε να βγάζει το κινητό του από την τσέπη για να μιλήσει με το ίδιο το κατάστημα

retailerΗ άσκηση λοιπόν ήταν σαφής. Η House of Fraser, ήθελε αυτό που θα θέλαμε ιδανικά όλοι μας. Δηλαδή, όταν ο καταναλωτής βρίσκεται στο φυσικό χώρο του καταστήματος, να βγάζει το κινητό του από την τσέπη όχι για να μιλήσει με κάποιον αλλά για να μιλήσει με το ίδιο το κατάστημα. Και αυτό πλέον κάνει. Αρχικά, το κινητό λειτουργεί ως μία επιπλέον σήμανση και συλλογή πόντων και δώρων, αφού μέσω του ειδικού app με την είσοδο στο κατάστημα η συσκευή μπαίνει σε mode “shopping”, προσφέροντας επιπλέον πληροφορίες και εκπτώσεις για προιόντα, αλλά και ειδκούς χάρτες για εσωτερικές προσφορές. Στη συνέχεια, μέσω Beacon Technology, σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα τον Αύγουστο που μας πέρασε, τα καταστήματα έγιναν προσβάσιμα και τη νύχτα, αρκεί οι καταναλωτές να ήταν κοντά τους (για την ακρίβεια στα παράθυρα). Μία τεχνική, που έχουν υιοθετήσει ήδη και η Hawes & Curtis, στη Jermyn Street, και η Bentalls στο Kingston, εισάγωντας για τα καλά την έννοια του VMBeacon-enabled για retail outlets.

Το επόμενο στάδιο, ακούγοντας τα αιτήματα των online καταναλωτών, ηταν να υιοθετήσει ένα σύστημα παράδοσης κατ’ οίκον για βραδινές ώρες.  Δεν σταμάτησε σ ‘αυτά τα «καλούδια». Σε μία επίδειξη τεχνικής buy-and-collect “βουτηγμένη” στην καινοτομία, η HoF έδωσε τη δυνατότητα στους πελάτες της πρώτα να παραλαμβάνουν σε ένα ειδικό internet store τα προϊόντα τους, και στη συνέχεια σε συνεργασία με το Café Nero να απολαμβάνουν τον καφέ τους ψωνίζοντας online και να παραλαμβάνουν άμεσα τα προϊόντα τους. Εκεί ακριβώς που συνεχίζουν να πίνουν τον καφέ τους.

Τα επόμενα βήματα –διά στόματος του κου Harding- θα είναι φυσικά εφαρμογές σε Wearable συσκευές και σε mobile payment λύσεις. Εμείς τους πιστεύουμε.

Instacart. Ένα Uber που φέρνει φρέσκα λαχανικά στο σπίτι

Μιλώντας για shame day delivery και καινοτομία και eCommerce, το παράδειγμα του Instacart είναι ίσως το πιο κοντινό για copy και στην Ελληνική αγορά ☺

Δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι, αν όταν ο Apoorva Mehta ξεκίναγε πριν από αρκετούς μήνες το εγχείρημά του για να δώσει τη λύση στης άμεσης παράδοσης φρέσκων λαχανικών, είχε στο πίσω μέρος του κεφαλιού του πως θα είχε σύντομα στη διάθεσή του 44 εκατομμύρια δολάρια, και λίγο πιο μετά άλλα 220 για να προχωρήσει απρόσκοπτα. Το σίγουρο είναι, ότι σήμερα το Instacart έχει και τα χρήματα και ένα αξιοσέβαστο «στόλο» από συμμετέχοντες πολίτες (τους αποκαλεί personal shoppers), που λειτουργούν, περίπου, όπως οι οδηγοί του Uber. Μόνο, που αντί να εξυπηρετούν το κοινό πηγαίνοντάς το στον προορισμό του, παραδίδουν στο σπίτι τα φρέσκα λαχανικά που ο καταναλωτής έχει αγοράσει σε λιγότερο από μία ώρα.

To Instacart,, συνεργάζεται ήδη με τις αλυσίδες Whole Foods Market και Costco, και ο καταναλωτής μπορεί να επιλέξει ακόμα και το πόσο ώριμα θέλει να είναι τα λαχανικά του, ενώ η πρώτη παραγγελία είναι δωρεάν. Στη συνέχεια, για κάθε παραγγελία, υπάρχει μία χρέωση 3,99 δολάρια για παράδοση εντός 2 ωρών, και αντίστοιχα 5,99 δολάρια για παράδοση εντός 1 ώρας για παραγγελίες άνω των 35 δολαρίων, ενώ η παράδοση γίνεται μέχρι τα μεσάνυχτα. Παράλληλα, λειτουργεί και η υπηρεσία Instacart Plus, μέσω της οποίας ο καταναλωτής μπορεί να παραγγείλει και από τοπικές αγορές.

Να υποθέσουμε πως αναρωτιέστε αν τέτοια μοντέλα μπορούν να σταθούν απέναντι στα Amazon Prime Pantry και στο Google Express; Και εμείς και σίγουρα και οι επενδυτές.

Μεταξύ μας όμως, όταν ψάχνεις τη σιγουριά επενδύεις σε εξετάσεις στο ΑΣΕΠ και μάλλον αγνοείς τι σημαίνει fund.

Δείτε περισσότερα στην ενότητα Καινοτομία

Websites καταστημάτων που περιλαμβάνονται στο άρθρο

Tesco
House of Fraser
Instacart

Leave A Reply