To πείραμα του Cluster και άλλες σκέψεις

0

“Που αλλού να πάνε;”

Ομολογώ ότι η πρώτη αντίδραση μου όταν διάβαζα –πριν ακόμα το δημοσιεύσουμε- το άρθρο που αναφερόταν στη Σουηδία και το eCommerce Cluster που έχει στηθεί, η πρώτη αντίδραση μου ήταν ένα μειδίαμα. Η δεύτερη ήταν γερή γουλιά καφέ και ένα πλατύ χαμόγελο.

Όντας στην ευρύτερη αγορά του Internet (ή digital αφού έτσι απαιτούν οι καιροί να το αποκαλούμε) σχεδόν 20 χρόνια πλέον, είμαι μάλλον συνηθισμένος στο να διαβάζω και να ζηλεύω για τις εξελίξεις σε όλα τα επίπεδά της είτε αυτές αφορούν την άλλη πλευρά του Ατλαντικού είτε τις ανεπτυγμένες χώρες της Ευρώπης, είτε την Ασία – δηλαδή σχεδόν οπουδήποτε αλλού εκτός από το gr domain. Αναπόφευκτα το μειδίαμα τείνει να γίνει δεύτερη φύση μου (και ο καφές αποτελεί χρόνια τώρα ένα φετίχ δίπλα στο πληκτρολόγιο). Αυτό που είναι μάλλον ασυνήθιστο είναι το πλατύ χαμόγελο ως αντίδραση σε τέτοιες ειδήσεις.

Κι όμως υπάρχει λόγος σοβαρός. Η digital αγορά έχει πολλά πεδία δράσης, πολλούς άξονες αν θέλετε. Και όσον αφορά αυτού του είδους την ποικιλία η Ελλάδα δεν στερείται ούτε ποσότητας, ούτε, σε ορισμένες περιπτώσεις, ποιότητας. Έχουμε Development Houses και εξαιρετικούς μεμονωμένους developers, έχουμε functional designers και εξειδικευμένα agencies, διαθέτουμε Usability experts που γνωρίζουν στην πράξη (έχουν στήσει δηλαδή με τα χεράκια τους) eshops και άλλα projects που οι usability πινελιές κάνουν μεγάλη διαφορά, έχουμε πλέον marketers που κατανοούν τα Google Analytics σε μεγαλύτερο βάθος από το Overview και ορισμένους που μπαίνουν και στα πολύ βαθιά νερά τους, έχουμε ανθρώπους και agencies που να μπορούν να κάνουν optimize καμπάνιες που οφείλουν να φέρουν αποτελέσματα. Και ναι έχουμε και start ups που θέλουν να δώσουν συγκριτικό πλεονέκτημα – αλλά θα μου επιτρέψετε το συγκεκριμένο θέμα να το αφήσω για μία άλλη φορά καθώς η θέληση δεν φτάνει για τέτοιες αναλύσεις. 

Ρίξτε πάλι μια ματιά στα παραπάνω και αναλογιστείτε σε ποιον άξονα του digital στρέφονται –όσοι δεν έχουν ήδη στραφεί – οι καλύτεροι. Development; Αν υπάρχει εταιρεία που δεν μπορεί να στήσει σοβαρό e-Commerce project ή ακόμα καλύτερα να μπορεί να συνεισφέρει και στα βαριά κομμάτια του παζλ (λέγε με σύνδεση με ERP, CRM, WMS, κτλ.) θα πρέπει να ζήσει από corporate sites και FB Apps ή να εξειδικευτεί σε mobile – το οποίο επίσης θα πρέπει αργά ή γρήγορα να «κουμπώσει» με ηλεκτρονικό επιχειρείν. Αν τα καταφέρει εγώ θα το χαρώ, αλλά επιτρέψτε μου να το θεωρώ δύσκολο. Marketers «ψαγμένοι» και καταρτισμένοι τεχνολογικά; Φυσικά κάποιοι θα στραφούν σε πελάτες που δεν πουλάνε online αλλά για πόσο; Για πόσο, κάποιοι δεν θα πουλάνε και online και για πόσο η αγορά του ecommerce δεν θα ελκύει πολύ περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη; Όσον αφορά δε τα media agencies, όσοι δεν είναι ήδη στο χορό του performance επιτρέψτε μου να πω ό,τι αργά ή γρήγορα θα αναπολούν τα περασμένα μεγαλεία. Άφησα απ έξω μόνο τους δημιουργικούς και πάλι για λίγα ακόμα χρόνια. Μέχρι δηλαδή τα e-Shops να ανακαλύψουν για τα καλά τα πλεονεκτήματα του branding και της καινούριας τηλεόρασης ως μέσο που θα μπορεί να μετράει τα αποτελέσματά της.

Επιτρέψτε μου λοιπόν να πω, πως αν υπάρχει ένας κλάδος που… ναι ακόμα ζηλεύω αλλά μου επιτρέπει και να αισιοδοξώ, αυτός είναι το ηλεκτρονικό εμπόριο .

Eπιτρέψτε μου λοιπόν να πω, πως αν υπάρχει ένας κλάδος που ναι ακόμα ζηλεύω αλλά μου επιτρέπει και να αισιοδοξώ αυτός είναι το ηλεκτρονικό εμπόριο. Όχι –φυσικά- δεν περιμένω άμεσα να γίνουμε Σουηδία, όπως δεν περιμένω να γίνουμε άμεσα και Αγγλία ή Γερμανία. Και φυσικά γνωρίζω όπως και εσείς πως μαζί μ αυτά τα ευχάριστα υπάρχουν δεκάδες προβλήματα που πρέπει να λυθούν. Αυτό όμως δεν μου απαγορεύει να μπορώ να διαβάζω και να χαμογελάω γιατί ξέρω ότι μία τουλάχιστον αγορά έχει βρει τα πατήματά της και έχει και σιγά – σιγά «Ακαδημίες» για στελέχη. Λίγη βοήθεια θέλει από την Πολιτεία και ένα έστω υποτυπώδες υγειές περιβάλλον. Αλλά τουλαχιστον δεν μεμψιμοιρεί, αντιθέτως προσθέτει κάθε μέρα και ένα καινούριο λιθαράκι.

Δεν είναι και μικρό πράγμα. Ξέρετε πολλές τέτοιες αγορές;

O Περικλής Βανικιώτης δραστηριοποιείται στην αγορά της interactive επικοινωνίας και την online κοινότητα ευρύτερα από το 1995. Από τότε μέχρι σήμερα έχει διατελέσει επικεφαλής του New Media Team και αρχισυντάκτης για τα θέμα interactive επικοινωνίας στη Boussias Communications, Executive Director και Managing Consultant στην Atcom Internet & Multimedia, Executive Director, co-Head of Digital στη Leo Burnett και εν συνεχεία Head of Digital στη The Newtons Laboratory. Σήμερα είναι επικεφαλής του τομέα Digital στο Publicis Groupe.

Leave A Reply