Τα Super Market σε ρόλο καταλύτη για το ηλεκτρονικό εμπόριο

0

Πάλι αισιόδοξα θα ξεκινήσω, αλλά όπως θα δείτε έχω τους λόγους μου. Στην τελική ανάλυση, εκεί που πίνουμε τους καφέδες μας και χαιρετιόμαστε στους διαδρόμους των συνεδρίων, ο καθένας από εμάς έχει κάτι που τον «τρέχει» και βλέπει το δικό του πρόβλημα. Λογικό και ανθρώπινο, αλλά ας δούμε λίγο και τη μεγάλη εικόνα. Και αυτή η εικόνα λέει πολλά.

Έχουμε και λέμε λοιπόν. Fashion (Buldoza, Myshoe, BrandsGalaxy, κτλ.), και Electronics (plaisio, Kotsovolos, eshop κλπ) έχουμε. Βιβλίο (Public, Greekbooks, κτλ) και παιχνίδια (MoustakasToys, WeLoveToys, κτλ.) έχουμε. Price comparisons έχουμε και μάλιστα εξαιρετικά (Skroutz, BestPrice). Aκόμα και μωρουδιακά (123baby, κτλ), διατροφικά (Yolenis), και για εραστές του ψησίματος, όπως ο υπογράφων, έχουμε (Psistis.gr).

Απ όλα έχουμε. Μήπως μας λείπουν τα dealάδικα. Αντιθέτως, θα έλεγα εγώ. Μήπως το delivery; Θα πέσει φωτιά να μας κάψει. Μήπως δεν ψαχνόμαστε με διανομή προιόντων κατ΄οίκον (Ζ-Mall, Shop365, κτλ.); Φυσικά. Και ψαχνόμαστε και τα καταφέρνουμε σιγά – σιγά.

Και μαζί μ αυτά, έχουμε και services. Μπορείς να νοικιάσεις αυτοκίνητα, να κλείσεις ξενοδοχεία και πτήσεις, να πας κινηματογράφους, θέατρα και συναυλίες, μπορείς ακόμα και κουπόνια να εξαργυρώσεις και να δεις τα ένσημά σου (ευτυχώς χωρίς να χρειαστεί να πληρώσεις). Μπορείς ακόμα και κοκτέιλ στο σπίτι να φτιάξεις, με τους παλαβούς της DrinkWorks (έτοιμα απ’ ότι ξέρω τα φέρνουν όλα).

Συνάδελφοι και φίλοι δεν βγάζω είδηση. Όλα τα παραπάνω είναι γνωστά –πόσο μάλλον για τους παροικούντες την Ιερουσαλήμ του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Όπως είναι πασιφανές ότι το industry του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει τρομακτική ανάπτυξη.

Ναι φυσικά, με τα τυπικά γραφειοκρατικά μκροπροβλήματά της, αλλά σε σημαντικά θέματα (να θυμίσουμε τα Cookies και τη διαχείρισή τους, τους νόμους 2011/83 για τις υπαναχωρήσεις, την υπέροχη MOSS, με την αστεία μετάφραση στα Ελληνικά, κτλ), ή και με ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα, που μοιάζουν αξεπέραστα, όσον αφορά π.χ. τις εξαγωγές και το με περίφημο Cross-Border, αναλογιζόμενοι πάντα, το κόστος των μεταφορικών. Όμως η ιστορία έχει διδάξει, πως αργά η γρήγορα, ο καταναλωτής στρέφεται πάντα σε αυτό που τον ικανοποιεί περισσότερο και σε αυτό που τον συμφέρει περισσότερο.

Και εδώ το e-commerce έχει συγκριτικό πλεονέκτημα.

Τι λείπει για να υπάρξει η έκρηξη; Ένας καταλύτης. Η ελληνική αγορά e-commerce χρειάζεται κάτι, που θα παίξει το ρόλο που έπαιξε κάποια στιγμή το iPhone και το Facebook.

Θυμόμαστε όλοι το ελληνικό internet πριν την έλευση του; Εγώ το θυμάμαι. Και τότε γράφαμε (διατηρούσα τη δημοσιογραφική μου υπόσταση ακέραιη) και για mobile και e-commerce. Υπήρχαν και τότε websites με ειδησεογραφία (και 144 banners – αλλά αυτό είναι άλλη κουβέντα) υπήρχε το «μέλλον» που ήταν (που αλλού;) στο digital. Αλλά τα νούμερα ανέβαιναν την ανηφόρα απελπιστικά σιγά.

Και ξαφνικά εμφανίστηκε το iPhone, το μαγικό gadget που έβαλε το internet στη γυναικεία τσάντα. Ακολούθησε το Facebook που έβαλε τους πάντες μέσα σε αυτό.

Αυτοί ήταν πραγματικοί καταλύτες και θέλω να πιστεύω πως το αναγνωρίζουμε όλοι, ακόμα κι αυτοί που δεν τους αρέσει ο συγχωρεμένος ο Jobs και το «θαύμα» του, ή ακόμα κι αυτοί που δεν μπαίνουν στο Facebook παρά μόνο για να δουν τι κάνει ο ανταγωνισμός και αν πάει καλά το buy button.

Ε! Αυτό χρειάζεται και στο εγχώριο e-commerce. Ένας καταλύτης.

Και αυτός ο καταλύτης ονομάζεται Super Market.

Γιατί η προσφορά για fashion, έβαλε τις γυναίκες στο παιχνίδι, αλλά όχι σε όλο το φάσμα που θέλουν (και θέλουμε). Λίγο πιο πριν τα ηλεκτρονικά και τα gadgetάκια είχαν κερδίσει τον άνδρα, αλλά πιο πολύ τον early adopter. Ακόμα τα βιβλία που κέρδισαν και τα δυο κοινά σιγά – σιγά, δεν μπορούμε να πούμε ότι φτάνει ο τζίρος τους, για πανηγυρίζουμε το growth.

Αλλά διάτανε, μιλάμε για τη χώρα με τους περισσότερους food bloggers και Foodies ανα μ.ο. κατοίκων παγκοσμίως (χωρίς επίσημη μέτρηση, το ομολογώ), είναι δυνατόν να μην μπορούν ακόμα και σήμερα να απολαύσουν ένα μαραθώνιο αγορών;

Είναι δυνατόν να πρέπει να κουβαλάμε μαζί στο αυτοκίνητο εκτός από τα φρούτα (άντε πες ότι θα θέλουμε να τα διαλέγουμε ένα προς ένα), και τα νερά, και τα γάλατα, και τα δημητριακά, και τα απορρυπαντικά, ακόμα και την άμμο της γάτας; Μα θα μου πείτε όλο και κάτι έχουμε. Και θα σας απαντήσω ότι δε φτάνει.

Χωρίς αστεία, μέσα στις ειδήσεις που διάβασα τους τελευταίους μήνες, αυτή της έλευσης του Δημήτρη Κορωναίου στα Super Market ΑΒ Βασιλόπουλος ήταν αυτή που μου έκανε το μεγαλύτερο γκελ. Όχι γιατί είναι φίλος (αν και έχουμε ανταλλάξει αρκετές κουβέντες σε συνέδρια) αλλά γιατί βλέπω τον καταλύτη μου να αρχίζει να κινείται. Να δημιουργεί αντίδραση.

Και το απολαμβάνω γεμάτος περιέργεια.

O Περικλής Βανικιώτης δραστηριοποιείται στην αγορά της interactive επικοινωνίας και την online κοινότητα ευρύτερα από το 1995. Από τότε μέχρι σήμερα έχει διατελέσει επικεφαλής του New Media Team και αρχισυντάκτης για τα θέμα interactive επικοινωνίας στη Boussias Communications, Executive Director και Managing Consultant στην Atcom Internet & Multimedia, Executive Director, co-Head of Digital στη Leo Burnett και εν συνεχεία Head of Digital στη The Newtons Laboratory. Σήμερα είναι επικεφαλής του τομέα Digital στο Publicis Groupe.

Leave A Reply