Το Brexit και οι επιπτώσεις στην αγορά του eCommerce

0

Στις 23 Ιουνίου οι πολίτες της Μ. Βρετανίας ψήφισαν υπέρ του λεγόμενου Brexit, γεγονός που σημαίνει ότι, αν δεν υπάρξει κάποια απρόβλεπτη εξέλιξη, το Ηνωμένο Βασίλειο θα πάψει να αποτελεί μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης μετά από 43 χρόνια! Η διαδικασία της απόσυρσης αυτής θα διαρκέσει τουλάχιστον 2 χρόνια και είναι σίγουρο πως εκτός από τους άλλους όλους τομείς, αυτή η εξέλιξη δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη και την αγορά του ecommerce. Άλλωστε μην ξεχνάμε πως η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου, αποτελεί σήμερα ίσως την πιο ώριμη στην Ευρώπη και οποιαδήποτε εξέλιξη ενδέχεται να φέρει μία σειρά αλλαγών.

Tο Ηνωμένο Βασίλειο ηγείται στην ευρωπαϊκή αγορά με τζίρους που αγγίζουν τα 157 δις ευρώ και τον μέσο καταναλωτή να ξοδεύει περίπου 3.625 ευρώ το χρόνο για αγορές από eShops

Τι σημαίνει «ώριμη» αγορά; Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, είναι αυτό που αναφέρεται στο European B2C e-commerce report (προϊόν του Ecommerce Europe and the Ecommerce Foundation) και που φέρει το Ηνωμένο Βασίλειο να ηγείται στην ευρωπαϊκή αγορά με τζίρους που αγγίζουν τα 157 δις ευρώ και τον μέσο καταναλωτή να ξοδεύει περίπου 3.625 ευρώ το χρόνο για αγορές από eShops, ενώ στη δεύτερη θέση είναι οι Ιρλανδοί με περίπου 500 ευρώ λιγότερη κατανάλωση. Ώριμη επίσης αγορά, με βάση το ίδιο report, σημαίνει πως το 6,12% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (GDP) προέρχεται από online sales. Η όποια ανησυχία λοιπόν για αρνητικές επιπτώσεις τόσο στο Βρετανικό όσο και στο Ευρωπαϊκό eCommerce μόνο αδικαιολόγητες δεν είναι.

Και οι πρώτες ανησυχίες, προέρχονται, φυσικά, από τις μεταβολές στις συναλλαγματικές ισοτιμίες, Η απόφαση για Brexit, έχει ήδη επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό την αγορά συναλλάγματος, με την Λίρα Αγγλίας να χάνει σημαντική αξία απέναντι στα άλλα μεγάλα νομίσματα και κυρίως έναντι του Αμερικάνικου δολαρίου, καθώς η αξίας της έχει πέσει στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 30 χρόνων. Αυτό επηρεάζει άμεσα τους εισαγωγείς αφού τα ξένα προϊόντα έχουν πια ακριβύνει αρκετά για τους Άγγλους καταναλωτές.

Οι Άγγλοι καταναλωτές αναμένεται να μειώσουν τις αγορές τους από ξένα ecommerce websites

Ένα από τα ερωτήματα που τίθεται άμεσα και ενδέχεται να επηρεάσει το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι το αν και κατά πόσο θα περιοριστούν, λόγω του Brexit, οι αγορές των Βρετανών καταναλωτών από τα άλλα ευρωπαϊκά eShops και φυσικά από τα αντίστοιχα eShops των ΗΠΑ. Μην ξεχνάμε άλλωστε, ότι οι Βρετανοί καταναλωτές αρέσκονται σε αγορές εκτός των δικών τους «τειχών», γεγονός που επιβεβαιώνεται και από την έρευνα της Euractiv όπου φαίνεται πως το ποσοστό αυτών των καταναλωτών αγγίζει το 36%

Σύμφωνα δε με το Internet Retailer, περίπου 50% των 500 μεγαλύτερων online retailers από τις Ηνωμένες Πολιτείες εξάγουν προϊόντα στο Ηνωμένο Βασίλειο. Οι πωλήσεις αυτές θα επηρεαστούν μάλλον αρνητικά με το Brexit. Σύμφωνα με έρευνα της Payvision οι Βρετανοί καταναλωτές αγοράζουν συχνά από το εξωτερικό με 54% αυτών να έχουν κάνει τουλάχιστον μία αγορά online από ξένο website. Η μείωση της συναλλαγματικής αξίας της λίρας αναμένεται να κάνει τα ξένα προϊόντα πιο ακριβά και κατ’ επέκταση να αποθαρρύνει κάποιους απ’ τους Βρετανούς καταναλωτές.

Αντίστοιχα, η υποτίμηση της λίρας θα κάνει τα αγγλικά προϊόντα και υπηρεσίες πιο ανταγωνιστικά στην παγκόσμια αγορά για τους καταναλωτές που θα πληρώνουν σε άλλο νόμισμα.

Έρευνα του Parcelhero δείχνει ότι τα προϊόντα θα είναι έως και 30% πιο ακριβά για τους Άγγλους καταναλωτές

Έρευνα του Parcelhero δείχνει ότι τα προϊόντα θα είναι έως και 30% πιο ακριβά για τους Άγγλους καταναλωτές

Οι συναλλαγές με την αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου θα είναι πιο πολύπλοκες σε σχέση με σήμερα

Μετά την απόφαση να φύγουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση οι Βρετανοί έχουν περίπου 2 χρόνια να διαπραγματευτούν την εμπορική σχέση που θα έχουν με την αγορά της Ευρώπης. Μετά από το διάστημα αυτό το Ηνωμένο Βασίλειο πιθανότατα θα φύγει από την ελεύθερη αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό θα κάνει τις πωλήσεις ξένων προϊόντων πιο σύνθετες, όπως εξηγεί ο Eric Heller της συμβουλευτικής εταιρίας MarketPlace Ignition, ο οποίος είπε στον Internet Retailer: “Σήμερα οι πελάτες μας μπορούν στείλουν οτιδήποτε σε οποιαδήποτε αποθήκη Amazon στην Ευρώπη και απολαμβάνουν Prime shipping οπουδήποτε στην Ευρώπη. Δυστυχώς στο τέλος τα προϊόντα θα πρέπει να αποστέλλονται ξεχωριστά στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αυτό καθιστά τις συναλλαγές με αυτή την αγορά πιο σύνθετες απ’ ότι είναι σήμερα.

H υποτίμηση της λίρας θα κάνει τα αγγλικά προϊόντα και υπηρεσίες πιο ανταγωνιστικά στην παγκόσμια αγορά για τους καταναλωτές που θα πληρώνουν σε άλλο νόμισμα.

Η Online διαφήμιση και η εμπιστοσύνη του καταναλωτή

Σύμφωνα με τη συμβουλευτική εταιρία L2, τα digital προιόντα (π.χ. online advertising ή digital intelligence) δεν αναμένεται να επηρεαστούν άμεσα από το Brexit, αφού η ΕΕ δεν επιβάλει δασμούς σε άυλα αγαθά.

Δεν συμβαίνει όμως απαραίτητα το ίδιο, όσον αφορά την εμπιστοσύνη του καταναλωτή. Ένα από τα βασικά δηλαδή θέματα στο eCommerce όπως επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία του Global Ecommerce Roundtable του Μαίου. Και η έξοδος του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ σηματοδοτεί όπως είναι φυσικό και τη συμβατότητά του με τους νόμους που διέπουν τις σχέσεις των καταστημάτων με τους καταναλωτές, όπως και με τους θεσμούς και τις πιστοποιήσεις με πρώτο και καλύτερο το Ecommerce Europe Trustmark γεγονός που αναμένεται να αυξήσει την ανασφάλεια των καταναλωτών.

Επόμενη «στάση» η Ολλανδία;

Στην Ολλανδία κάποιοι πιστεύουν ότι το Brexit είναι κάτι θετικό για την ολλανδική οικονομία ευρύτερα αλλά και ειδικότερα για το eCommerce. Ο στρατηγικός σύμβουλος Cor Molenaar πιστεύει ότι πολλές εταιρίες που ενεργοποιούνται στην Ευρώπη θα προτιμήσουν τώρα να εγκατασταθούν στην Ολλανδία – μία επιλογή που μέχρι πρόσφατα είχε σχεδόν ως μονόδρομο την Αγγλία.

“Λόγω της αγγλικής γλώσσας, πολλές Αμερικανικές εταιρίες προτιμούν την Αγγλία ως έδρα τους στην Ευρώπη. Τώρα με το Brexit όμως αναμένεται η Ευρώπη να επιβάλλει δασμούς στις εισαγωγές κάνοντας έτσι τις εξαγωγές από το Ηνωμένο Βασίλειο πιο ακριβές”. Και αναρωτιέται ο Cor Molenaar: “Θα είναι τότε το Ηνωμένο Βασίλειο ελκυστικό για τις Αμερικανικές εταιρίες; Αναμφίβολα θα προτιμήσουν μία άλλη χώρα στην Ευρώπη από την οποία θα ξεκινάνε τις συναλλαγές τους.

Οι νέες αποθήκες που χτίζονται στο Βένλο της Ολλανδίας

Οι νέες αποθήκες που χτίζονται στο Βένλο της Ολλανδίας

Ο Cor Molenaar επίσης υποστηρίζει ότι η Ολλανδία είναι ελκυστική επιλογή και για τις Ηνωμένες Πολιτείες, λόγω γλώσσας (Οι Ολλανδοί μιλούν άριστα αγγλικά) αλλά και λόγω της καλής βιομηχανίας ανεφοδιασμού που διαθέτει η χώρα. “Θα χτιστούν αποθήκες στο Venlo και θα δημιουργηθεί ένα τεράστιο κέντρο ανεφοδιασμού. Το Amsterdam είναι είδη το κεντρικό σημείο όσον αφορά το internet και θα συνεχίσει να γίνεται όλο και πιο ισχυρό” ήταν τα λόγια του Cor Molenaar.

Φυσικά, όλα τα παραπάνω θα συζητηθούν και θα ξανασυζητηθούν, καθώς το eCommerce έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες. Το μόνο σίγουρο μέχρι στιγμής μοιάζει να είναι, πως η τράπουλα στο ηλεκτρονικό εμπόριο θα ξαναμοιραστεί σε ιδιαιτέρως νευραλγικά σημεία του. Και εμείς θα είμαστε εδώ (και εκεί) για να το παρακολουθούμε

Δείτε επιπλέον:

Implications of Brexit for eCommerce – ένα άρθρο από το eCommerce Europe

Η έρευνα European B2C e-commerce report

Στοιχεία για το Global Ecommerce Roundtable 

Το eCommerce News αναζητεί καθημερινά μικρές και μεγάλες ειδήσεις που σχετίζονται με το χώρο του eCommerce.

Leave A Reply