Eτήσια Έρευνα Ηλεκτρονικού Εμπορίου 2016

0

Σημαντικά ευρήματα για την εξέλιξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας, παρουσιάζει η νέα έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου ELTRUN, που πραγματοποιείται σε ετήσια βάση. Σύμφωνα με αυτά, το ηλεκτρονικό εμπόριο εξακολουθεί να παρουσιάζει μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης, οι online καταναλωτές γίνονται πιο ώριμοι και μεθοδικοί, ενώ ενισχύεται εμπιστοσύνη στα ελληνικά e-shops. Στους βασικούς «καταλύτες», συμπεριλαμβάνονται η ηλεκτρονική τραπεζική, η επίδραση των ψηφιακών Μέσων και η δυναμική του mobile.

Στο 1,5% η αύξηση της έντασης online αγορών

Οι πέντε πιο δημοφιλείς κατηγορίες για τις online αγορές παραμένουν οι ίδιες με αυτές του 2015. Το 84% των online αγοραστών δηλώνουν ότι αγόρασαν το πρώτο 9μηνο 2016 ταξιδιωτικές υπηρεσίες, το 70% διαμονή σε καταλύματα, 69% εξαρτήματα και περιφερειακό εξοπλισμό, 69% εισιτήρια για εκδηλώσεις και 62% είδη ένδυσης και υπόδησης. Γενικά, υπάρχει αύξηση 5% κατά μέσο όρο στις κατηγορίες που αγοράζουν οι online καταναλωτές, με την μεγαλύτερη αύξηση, +10%, στις παραγγελίες έτοιμου φαγητού, +9% στην πληρωμή λογαριασμών, +7% στην αγοράς/ ενοικίαση αυτοκινήτου, +6% στα είδη λιανεμπορίου.

Ενισχύεται η δυναμική των Ελληνικών e-shops

Δρ. Κατερίνα Φραϊδάκη, eCommerce Co-Ordinator και Senior Researcher, ELTRUN

Δρ. Κατερίνα Φραϊδάκη, eCommerce Co-Ordinator και Senior Researcher, ELTRUN

Σύμφωνα με την έρευνα, ένας στους δέκα online αγοραστές άρχισε τις αγορές του το 2016, ενώ αυξάνονται και οι μεθοδικοί/ώριμοι Έλληνες online αγοραστές, αφού το 29% των online καταναλωτών πραγματοποιούν πάνω από το 50% των συνολικών αγορών τους ψηφιακά. Επίσης, το 2016 συνεχίζεται η τάση αύξησης των αγορών από Ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα, αφού έξι στους δέκα έκαναν πάνω από το 80% των online αγορών τους από τοπικά e-shops. Η άνοδος αυτή αποδίδεται τόσο στα capital controls, όσο και στη λειτουργία χιλιάδων τοπικών ηλεκτρονικών καταστημάτων σε όλες πλέον τις κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών. Βέβαια, οι Έλληνες συνεχίζουν να έχουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο ένα από τα υψηλότερα ποσοστά αγορών από e-shops του εξωτερικού (περίπου 30%).

Μικρό το ποσοστό των επαναλαμβανόμενων αγορών

Οι τιμές και προσφορές παραμένουν οι κύριοι λόγοι online αγορών για τους Έλληνες, γεγονός που σχετίζεται με την οικονομική κρίση, τη μείωση αξίας του συνολικού «καλαθιού» αγορών και την «εκπαίδευση» των καταναλωτών στις προσφορές από τα μεγάλα φυσικά καταστήματα/ αλυσίδες. Συγκεκριμένα, στους λόγους που πραγματοποιούν online αγορές, οι ερωτώμενοι αναφέρουν την εύρεση καλύτερων τιμών (73%), την άμεση σύγκριση προϊόντων (55%) και την εύρεση προσφορών (42%). Αύξηση σημειώνουν επίσης οι λόγοι που σχετίζονται με την εύρεση προϊόντων που δεν υπάρχουν στα φυσικά καταστήματα (46%) και με τη μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων (37%). Αυτοί οι λόγοι σχετίζονται βέβαια και με το γενικότερο de-stocking που λαμβάνει χώρα στα μικρά φυσικά καταστήματα, λόγω προβλημάτων cash-flow. Το κυνήγι προσφορών και τιμών επηρεάζει αρνητικά την εμπιστοσύνη των online καταναλωτών, αφού τρεις στους δέκα δηλώνουν ότι μέσα στην χρονιά αγόρασαν από ένα e-shop, αλλά δεν επέστρεψαν ξανά για αγορές.

Αύξηση της χρεωστικής κάρτας και ηλεκτρονικής τραπεζικής

Παρόλο που η αντικαταβολή παραμένει ακόμη ο πιο δημοφιλής τρόπος πληρωμής, με το 56% των online καταναλωτών να την προτιμά, η χρεωστική κάρτα χρησιμοποιείται πλέον συχνά από έναν στους δύο online καταναλωτές (51% την χρησιμοποιεί συχνά, από 44% πριν τα capital controls). Τα παραπάνω σχετίζονται άμεσα με την αύξηση των συναλλαγών ηλεκτρονικής τραπεζικής, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την πληρωμή οφειλών προς το δημόσιο, που γίνεται πλέον συστηματικά ψηφιακά από το 63% των online καταναλωτικών (σε σχέση με το 50% προ capital controls).

Πολυκαναλική συμπεριφορά και επίδραση των ψηφιακών Mέσων

Μέσω της έρευνας, επιβεβαιώνεται επίσης η πολυκαναλική τάση των τελευταίων δύο ετών και η δύναμη των ψηφιακών Μέσων ακόμη και στις φυσικές αγορές, καθώς οι online καταναλωτές δηλώνουν ότι το 1/3 των συνολικών τους αγορών σε φυσικά καταστήματα το πραγματοποιούν αφού κάνουν έρευνα στο Internet και σε υπηρεσίες σύγκρισης προϊόντων/ τιμών. Υπάρχει όμως και το αντίθετο φαινόμενο, με 1/6 των συνολικών online αγορών να πραγματοποιείται αφού έγινε πρώτα επίσκεψη σε φυσικό κατάστημα. Τα αποτελέσματα αυτά ενισχύονται και από τα στοιχεία χρήσης του κινητού για νέες ψηφιακές συναλλαγές.

Online συστήματα πιστότητας: Δοκιμή αλλά και επιφύλαξη

Η τάση με τις κάρτες πιστότητας αρχίζει και εμφανίζεται και στον ψηφιακό κόσμο, με το 30% να επιλέγουν συνήθως e-shops που προσφέρουν πόντους επιβράβευσης και το 26% να τους χρησιμοποιούν πολύ συχνά. Ωστόσο, οι ίδιοι αυτοί online καταναλωτές δηλώνουν αρκετά επιφυλακτικοί (4 στους 10 λένε ότι οι πόντοι επιβράβευσης δεν τους προσφέρουν μεγάλη αξία) έως αρνητικοί από την εμπειρία (3 στους 10 δεν τους έχουν εξαργυρώσει ποτέ), ενώ προτείνουν οι ίδιοι τρόπους βελτίωσης των υπηρεσιών αυτών: Έξι στους δέκα επιθυμούν να εξαργυρώσουν τους πόντους σε μορφή έκπτωσης σε επόμενη αγορά, ενώ 4 στους 10 να τους εξαργυρώσουν σε συνεργαζόμενα καταστήματα.

Το κινητό «μπαίνει» πλέον και σε σημαντικές ψηφιακές συναλλαγές

Εννιά στους δέκα online καταναλωτές, πλέον έχουν καθημερινά πρόσβαση στο Internet μέσω του κινητού τους, 8 στους 10 μέσω του laptop, 7 στους 10 μέσω tablet και μόνο 6 στους 10 μέσω
σταθερού H/Y. Το κινητό εδραιώνεται πλέον ως ψηφιακό μέσο και για σημαντικές ψηφιακές συναλλαγές για τους online καταναλωτές, αφού 1 στους 4 το χρησιμοποιεί καθημερινά/συχνά για online banking, 1 στους 5 για αναζήτηση προσφορών, 1 στους 5 για χρήση mobile εφαρμογών των εταιρειών (προμηθευτών ή λιανέμπορων) και 1 στους 6 για αναζήτηση τιμών ενώ βρίσκονται ήδη σε φυσικό κατάστημα

(πηγή: Daily Fax)

Leave A Reply