On line Alternative Dispute Resolution για τις B2C συναλλαγές

0

Πρόσφατα εναρμονίστηκε στην ελληνική νομοθεσία (με την ΚΥΑ 70330/2015) η Οδηγία 2013/11/ΕΚ η οποία προβλέπει την δυνατότητα ηλεκτρονικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών με τη διαδικασία Alternative Dispute Resolution στο σύνολο της ΕΕ.

Στην ουσία πρόκειται για έναν μηχανισμό εναλλακτικής επίλυσης διαφορών δια μέσου πιστοποιημένων φορέων εναλλακτικής επίλυσης διαφορών (ΕΕΔ) που αναλαμβάνουν να συμβιβάσουν τις διαφορές καταναλωτών και προμηθευτών on line, γρήγορα και με χαμηλό (συγκριτικά με τα δικαστήρια) κόστος.

Στο πλαίσιο αυτό, στις 14/2/2016 θα τεθεί σε λειτουργία ο Ευρωπαϊκός Φορέας Εναλλακτικής Επίλυσης Διαφορών (http://ec.europa.eu/consumers/odr/index_en.htm), ο οποίος θα αποτελεί τον κόμβο διαχείρισης των αιτημάτων των καταναλωτών προς αποστολή τους προς τους προμηθευτές. Οι προμηθευτές στην συνέχεια θα προτείνουν τους αρμόδιους φορείς ΕΕΔ προς επίλυση της διαφοράς.
Η διαδικασία θα είναι εύκολη, θα ολοκληρώνεται ηλεκτρονικά και θα εξυπηρετεί όλες τις χώρες της ΕΕ. Ο φορέας ΕΕΔ οφείλει να αποφασίσει εντός 90 ημερών.

Επισημαίνεται ότι η διαδικασία λειτουργεί ως εξωδικαστικός συμβιβασμός. Ο προμηθευτής ή ο καταναλωτής είναι σε θέση να αποχωρήσουν από την διαδικασία οποτεδήποτε πριν την έκδοση απόφασης (οπότε συντάσσεται πρακτικό αποτυχίας από τον φορέα ΕΕΔ) και να συνεχίσει την διαδικασία στα δικαστήρια (αν το επιθυμεί) . Σε περίπτωση που υπάρξει επιτυχής συμβιβασμός συντάσσεται πρακτικό συμβιβασμού. Τότε, είτε τα μέρη συμμορφώνονται οικειοθελώς, είτε όποιο από τα μέρη θέλει, μπορεί να τρέψει το πρακτικό σε εκτελεστό τίτλο και με τον τρόπο αυτό να «υποχρεώσει» το άλλο μέρος να συμμορφωθεί με τα όσα περιλαμβάνονται στο πρακτικό του συμβιβασμού.

Στην χώρα μας η διαδικασία αυτή οφείλει να είναι χωρίς κόστος για τον καταναλωτή από τον φορέα ΕΕΔ (δεν περιλαμβάνονται τυχόν κόστη που αναλαμβάνει οικειοθελώς ο καταναλωτής προς υποστήριξη της υπόθεσής του). Άρα, ο φορέας ΕΕΔ μπορεί να επιβάλλει χρέωση για την διαδικασία μόνον στον προμηθευτή. Ο καταναλωτής πάντως πριν προβεί σε αίτηση προς τον φορέα ΕΕΔ, οφείλει να έχει επικοινωνήσει προηγουμένως με τον προμηθευτή και να έχει επιδιώξει να επιλύσει την διαφορά απευθείας με αυτόν.

Όλα τα eshops θα πρέπει άμεσα να προσθέσουν μια δήλωση στους όρους χρήσης τους και να ενημερώσουν τους καταναλωτές για τον φορέα ή τους φορείς ΕΕΔ από τους οποίους καλύπτονται. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί όλα τα eshops να βάλουν μια παραπομπή στον Ευρωπαϊκό Φορέα ΕΕΔ (http://ec.europa.eu/consumers/odr/index_en.htm) ώστε να συμμορφωθούν προς την ανωτέρω Οδηγία. Περισσότερες πληροφορίες για τον μηχανισμό ODR μπορείτε να βρείτε εδώ http://ec.europa.eu/consumers/solving_consumer_disputes/docs/adr-odr.factsheet_web.pdf

Leave A Reply