Social Media και Ecommerce. Παραλειπόμενα και σκέψεις

0

Αυτοαναφορικός αυτή τη φορά όμως δεν μπορώ να το αποφύγω: έχω φρέσκια στο μυαλό μου την ανάμνηση από το Σάββατο και την ομιλία στο Σεμινάριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου eCommerce for Beginners του ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (την ΑΣΟΕΕ της γειτονιάς μου –once Κυψελιώτης, always Κυψελιώτης) με θέμα «Social Media και Ecommerce» (ή Social Commerce) αλλά και της Δευτέρας στο Digital Marketing Practitioner του Εξέλιξης. Ομολογώ ότι δεν θέλω να τις αφήσω να εκπνεύσουν πριν γράψω δυο σχετικές κουβέντες.

Κατ’ αρχάς ο κόσμος: το καλύτερο δώρο! Άνθρωποι διαφόρων ηλικιών, και από αυτές που είθισται να αποκαλούμε «παραγωγικές», ήτοι κάπως μεγαλύτεροι, διαβασμένοι (και όχι μόνο ακαδημαϊκά –είδα κι άκουσα πράγματα που έδειχναν ότι οι συγκεκριμένοι το είχαν ψάξει και εκτός βιβλίων το θέμα και όχι μόνο για Social Media και Ecommerce) με στοχευμένες ερωτήσεις και με προβληματισμούς ουσίας. Αν αυτοί είναι οι αυριανοί (ή και οι σημερινοί, απλώς δεν τους ξέρουμε ακόμα) συνάδελφοι, τότε τα πράγματα σίγουρα θα πάνε καλύτερα.

Εν συνεχεία οι ερωτήσεις που δεν πρόλαβα να απαντήσω – ξεκινώντας από αυτή που ποτέ δεν προλαβαίνω γιατί θέλει κουβέντα: ναι, βεβαίως τα social media είναι κατάλληλα για ecommerce! Το «media» σημαίνει «μέσα» και οποιοδήποτε μέσο είναι κατάλληλο για να υποστηρίξει μια εμπορική δραστηριότητα, πόσο μάλλον ένα μέσο το οποίο προσφέρει μερικές εξαιρετικές δυνατότητες προσέγγισης αυτών ακριβώς στους οποίους θέλεις να μιλήσεις. Φυσικά αναφέρομαι στα διάσημα/διαβόητα προσωπικά δεδομένα όμως δεν είμαστε όλοι η NSA και δεν έχουμε όλοι δόλιους σκοπούς για τις πληροφορίες που μαθαίνουμε για τους πελάτες μας.

Στην αντίθετη περίπτωση, δεν είναι παρά πλασιέ που σου χτυπάνε το κουδούνι, την ώρα που αρχίζει το τελευταίο επεισόδιο του «House of Cards» και κάθεσαι με το ουίσκι σου στο χέρι –υπάρχει περίπτωση να μην αντιδράσεις σαν τον Frank Underwood;;

Όμως το πράγμα πάει πέρα από τα λεπτομερή προφίλ που μπορείς να χτίσεις στα social media. Ένας άλλος λόγος που κάνει τους συγκεκριμένους «χώρους» ακόμα καταλληλότερους για εμπορικά κανάλια είναι ότι εκτός από «media» είναι και «social», ήτοι είναι χώροι που οι άνθρωποι δημιουργούν παρέες και επικοινωνούν με έναν τρόπο που μοιάζει περισσότερο με τον τρόπο που επικοινωνούν στον πραγματικό κόσμο –αν κανείς αξιοποιήσει αυτό τους το χαρακτηριστικό, οι ωφέλειες θα είναι ανάλογες με αυτές που θα είχε αν άνοιγε μαγαζί στην πλατεία Αγίας Ειρήνης.

το χαρμάνι social media και ecommerce δεν είναι απλό ή εύκολο –στην πραγματικότητα ισχύει ακριβώς το αντίθετο
Μην παρεξηγηθώ: δε λέω ότι το χαρμάνι social media και ecommerce είναι απλό ή εύκολο –στην πραγματικότητα ισχύει ακριβώς το αντίθετο! Επειδή ο κόσμος εκεί λειτουργεί παρεΐστικα, όποιος αποφασίσει να τα αξιοποιήσει για να πουλήσει θα πρέπει να το κάνει με πολλή προσοχή και να λάβει σοβαρά υπόψη σε ποιους μιλάει (και εδώ λέγοντας «σε ποιους» εννοώ μέχρι και ονομαστικά αφού κάθε παρέα έχει τις «μούρες» της) και πώς τους μιλάει –σε κανέναν δεν αρέσει το πατρονάρισμα ή η ξετσίπωτη διαφήμιση.

Πολύ δε περισσότερο αυτό που θα πρέπει να λάβει υπόψη είναι η φάση στην οποία βρίσκεται κανείς όταν συμμετέχει στα social media και παρότι αυτό στην πραγματικότητα δεν το ξέρει κανείς, μπορεί να το υποθέσει βλέποντας πώς εξελίσσεται μια συζήτηση, τι γίνεται share από links, φωτογραφίες, μουσικές και βίντεο και σε τι ύφος ανταλλάσσονται τα σχόλια. Αν αυτά δε μελετηθούν και αξιοποιηθούν, καταλήγουμε στις χαζές διαφημίσεις των αλγορίθμων των ίδιων των social media που προσπαθούν από μερικά keywords να σερβίρουν σχετικές διαφημίσεις –αρκεί μια διαφήμιση για χριστιανικό εκδοτικό οίκο σε μια συζήτηση για τον Δαλάι Λάμα (true story!) για να καταλάβει κανείς ότι το εγχείρημα δεν αποδίδει πάντα.

Τα social media κάνουν τη συζήτηση περί ecommerce πολύ πιο απαιτητική. Για σοβαρό Social Commerce χρειάζονται άνθρωποι και χρειάζονται γνώσεις (κατά προτίμηση, χρειάζεται ο συνδυασμός τους). Μια επιχείρηση ecommerce που θέλει να αξιοποιήσει τα μέσα αυτά χρειάζεται στην ουσία διπλούς πράκτορες της πιο βαθιάς μορφής: ανθρώπους που κινούνται στις κοινότητες σαν ισότιμα μέλη και που συμμετέχουν επειδή τους ενδιαφέρει εξίσου η κοινότητα και η πώληση. Στην αντίθετη περίπτωση δεν είναι παρά πλασιέ που σου χτυπάνε το κουδούνι την ώρα που αρχίζει το τελευταίο επεισόδιο του «House of Cards» και κάθεσαι με το ουίσκι σου στο χέρι –υπάρχει περίπτωση να μην αντιδράσεις σαν τον Frank Underwood;

ΥΓ. Αστεία – Αστεία το tag εκπαίδευση γεμίζει

O Περικλής Βανικιώτης δραστηριοποιείται στην αγορά της interactive επικοινωνίας και την online κοινότητα ευρύτερα από το 1995. Από τότε μέχρι σήμερα έχει διατελέσει επικεφαλής του New Media Team και αρχισυντάκτης για τα θέμα interactive επικοινωνίας στη Boussias Communications, Executive Director και Managing Consultant στην Atcom Internet & Multimedia, Executive Director, co-Head of Digital στη Leo Burnett και εν συνεχεία Head of Digital στη The Newtons Laboratory. Σήμερα είναι επικεφαλής του τομέα Digital στο Publicis Groupe.

Leave A Reply